Model: Łada 1500 (WAZ 2103)
Lata produkcji: 1972-1984
Silnik: R4; 1451 ccm; 75 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 4. / DeAgostini


Seria: Auta PRL-u Złota Kolekcja nr 25. / DeAgostini


Samochód ten stanowił lepiej wyposażoną i mocniejszą odmianę produkowanego od 1970 roku modelu 2101, będącego licencyjnym włoskim Fiatem 124. Już przy zawarciu umowy licencyjnej w 1966 roku przewidziana została produkcja samochodów: normalnego i "luksusowego". Początkowo jako samochód luksusowy Włosi zaproponowali model Fiat 125, lecz strona radziecka odrzuciła go z powodu zbyt małego stopnia unifikacji z Fiatem 124. Ostatecznie wersja "luksusowa" WAZ-2103 stanowiła odpowiednik ulepszonego Fiata 124S Special, opracowanego równolegle w zakładach Fiat i produkowanego od 1968 roku. Oba modele były rozwijane niezależnie od siebie, lecz we wzajemnej współpracy konstruktorów z obu krajów. Najbardziej widoczne zmiany w stosunku do bazowego WAZ-2101 i Fiata 124 wprowadzone zostały w nadwoziu pojazdu. W przedniej części zastosowano nową chromowaną prostokątną kratę atrapy chłodnicy, w której zamontowane zostały cztery okrągłe reflektory, w miejsce dwóch. Znaczek firmowy Łady na jej środku został przeprojektowany przez stylistów Fiata i stał się bardziej wysmukły (wpisany w kształt tarczy ówczesnego znaczka Fiata). Z tyłu pojawiły się większe niż w Ładzie 2101 (i Fiacie 124S) lampy zespolone świateł "stop" i kierunkowskazów. Linię boczną samochodu zdobiły dodatkowe chromowane listwy poprowadzone pod klamkami, a kierunkowskazy po bokach błotników przednich otrzymały formę równoległoboków zamiast okrągłej. Ulepszenia objęły również wnętrze, gdzie zastosowano nowy wzór deski rozdzielczej, w której zamontowany został obrotomierz. Doprowadzono nawiew ogrzewania na nogi pasażerów tylnej kanapy, która otrzymała rozkładany podłokietnik Spryskiwacz szyby uruchamiany był nożną pompką (w Ładzie 2101 - ręczną), od 1980 zamieniony na spryskiwacz elektryczny.