Model: Opel Record D
Lata produkcji: 1972 - 1977


Model: Opel Record 2100D
Wydanie: Kultowe Auta PRL-u nr 118. / DeAgostini


W styczniu 1972 zaprezentowano następcę trzeciej generacji. Nowy Rekord został zaprojektowany przez Charlesa M. Jordana, stylistycznie samochód zrywał z poprzednikiem, czerpiącym linie nadwozia z amerykańskich limuzyn. Tradycyjnie pozostano przy pięciu odmianach nadwoziowych. Ford przygotował jednak konkurencję w postaci Consula / Granady, które posiadały już niezależne zawieszenie tylne. Ze względu na wzrost masy zrezygnowano z silnika 1.5, natomiast pozostano przy jednostkach 1.7 i 1.9. Podstawowa wersja 1700 osiągała moc 66 KM, natomiast 1700 S legitymował się mocą 82 KM. Najmocniejszy był 1900 S, o mocy 98 KM. Od sierpnia 1972 oferowano też silnik 2100 D – była to pierwsza jednostka wysokoprężna w samochodzie marki Opel. Silnik generował 61 KM, zapewniając zużycie paliwa na poziomie 8.7 l/100 km. Na rynek włoski przygotowano jeszcze oszczędniejszą wersję, o pojemności dwóch litrów i mocy 58 KM. Silniki wysokoprężne wymuszały zastosowanie przetłoczenia na masce. W Rekordzie D nie stosowano rzędowych, sześciocylindrowych silników, co miało zachęcić zamożniejszych klientów do zakupu Opla Commodore B. Ponieważ w 1975 roku ilość ołowiu w benzynie została zredukowana, zmieniono nieco paletę silnikową. Moc silnika 1.7 spadła do 60 KM, zaś 1.9 do 75 KM. Wprowadzono nowe warianty: 1900 SH, o mocy 90 KM; oraz 100-konny 2000 S.