Model: Trabant 601 Universal

Lata produkcji: 1965 - 1990

Silnik: R2; 594,5ccm; 26KM


Model: Trabant 601S Universal Volkspolizei.
Wydanie: Kultowe Wozy Policyjne nr 13. /DeAgostini


Model: Trabant 601 Universal.
Wydanie: Kultowe Auta PRL=u nr 69. /DeAgostini


Trabant 601 był kolejną próbą unowocześnienia tego co stare. Auto pojawiło się w 1964 roku jako następca dla 600-tki, w rzeczywistości jednak była to 600-tka w całkowicie odnowionym nadwoziu. Co prawda jego konstrukcja nie uległa zmianie, jednak Trabant otrzymał modne, kanciaste linie oraz przebojowe tylne „skrzydła” z których wychodziły pionowe światła.

Podwozie, zawieszenie oraz silnik pozostały w początkowej fazie bez zmian. Rok po debiucie w ofercie pojawiło się 3-drzwiowe kombi – Universal, która cieszyła się szczególnym zainteresowaniem. Posiadała ona bagażnik o pojemności 450 litrów (o 40 więcej niż sedan), a po złożeniu II rzędu siedzeń otrzymywano aż 1400 litrów pojemności. Poza tym dostępna była także odmiana dostawcza oraz „otwarta” Kubelwagen, który w cywilnej odmianie nosił nazwę Tramp. Trabanty eksportowane były do wielu krajów, od Europy Wschodniej, przez Europę Południową, Afrykę, a nawet do Europy Zachodniej.

W 1968 roku moc 2-suwowego silnika o pojemności 0.6 litra została podniesiona do 26 KM, a 5 lat później wyprodukowany został milionowy Trabant. W kolejnych latach Trabant otrzymywał kolejne usprawnienia – nowy gaźnik, dwuobwodowy układ hamulcowy, nowa instalacja z alternatorem, a także niezależne tylne zawieszenie. Napęd przenoszony był na przednią oś za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni biegów.

Z biegiem lat Trabant 601 coraz bardziej się starzał i mimo podejmowania prób współpracy ze Skodą czy Citroenem, za każdym razem kończyło się to fiaskiem. Gdy już wydawało się, że udało się osiągnąć jakiś punkt zaczepienia (wykupienie licencji na silniki 1.1 i 1.3 od Volkswagena), w Niemczech nastąpiły zmiany ustrojowe – mur berliński upadł, a niedługo później NRD połączyło się z Niemcami Zachodnimi.

Mimo iż do produkcji wprowadzono model 1.1, Trabant był już spisany na straty – mocno przestarzała konstrukcja nie była w stanie konkurować z zachodnimi modelami. Ostatecznie produkcję Trabanta 601 zakończono w 1990 roku.

dwusuwowym zjechał z taśmy 25 lipca 1990 roku. Przez cały okres produkcji powstało 2 818 547 sztuk.
Źródło: AutoŚwiat (link)