Model: Citroën 2CV
Lata produkcji: 1949-1990


Model: Citroen 2CV 4x4 Sahara (1960 r.)
Silnik: dwa niezależne silniki 425ccm; 13,5 KM każdy.

Producent: Vitesse / Portugalia


Model: Citroën 2CV6 Special

Silnik:  B2; 602 ccm; 31 KM

Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 155. / DeAgostini


Generalny dyrektor firmy – Pierre Boulanger, w 1936 roku postawił przed konstruktorami zadanie zbudowania popularnego samochodu. Rzucił hasło – "quatre roues sous un parapluie" (cztery koła pod parasolem). Sprecyzował zadanie: samochód miał mieć miejsce dla 4 osób i dla 50 kg bagażu, miał być ekonomiczny i zapewniać komfort jazdy, prędkość 50 km/h. Chciał, aby samochód był prosty konstrukcyjnie, ale oryginalny, mały a jednocześnie przestronny – "chcę aby w aucie mogły wygodnie pomieścić się cztery osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zrobiła się jajecznica".
Prace konstrukcyjne zostały zakończone w 1938 r., a do maja 1939 r. zbudowano 250 prototypowych samochodów. Do prezentacji jednak nie doszło – przeszkodził wybuch wojny. Przed wkroczeniem Niemców do Paryża (14 czerwca 1940) zniszczono prototypowe egzemplarze samochodów aby nie wpadły w ręce Niemców. Pozostał tylko jeden i dokumentacja konstrukcyjna. Niemcy go nie znaleźli.
Auto o nazwie Citroën 2CV zaprezentowano na Salonie paryskim 6 października 1948 r. i od tego momentu zyskał on miano najbrzydszego samochodu świata. Nazywano go również „brzydkim kaczątkiem”. Wersja powojenna różniła się dość mocno od przedwojennego prototypu – miała dwa reflektory, dwie wycieraczki przedniej szyby, rozrusznik elektryczny, kierunkowskazy oraz inną maskę silnika.

Silnik o tej samej pojemności miał moc o 1 KM wyższą i był chłodzony powietrzem. Zamiast tradycyjnego rozdzielacza zapłonu zastosowano zwykły przerywacz prądu. Skrzynia przekładniowa z 4 biegami do jazdy w przód, z synchronizacją. Wprowadzono hydrauliczny układ hamulcowy na dwie osie. Od 1954 r. poj. silnika zwiększono do 425 ccm, a moc do 9-12 KM. W późniejszym czasie moc zwiększono do 21 KM. W 1967 r. wprowadzono większy silnik o pojemności 602 ccm oraz mocy 28-31 KM. Citroën 2CV był wytwarzany w Paryżu do 1989 r., a w hiszpańskim Vigo o rok dłużej.

Citroen 2CV w wersji 4×4 Sahara, powstał specjalnie z myślą o trudnych terenach kolonii francuskich w Afryce Północnej. Samochód został wyposażony w napęd na wszystkie koła, który pochodził od dwóch silników o pojemności 425 cm3 i mocy 13,5 KM każdy. Jeden napędzał przednią a drugi tylną oś. Jednostki mogły działać niezależnie lub wspólnie, a każda z nich posiadała odrębny bak paliwa, skrzynię biegów i osobną stacyjkę z kluczykiem. Citroen 2CV 4×4 Sahara z pomocą dwóch silników potrafił rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h. Aby model lepiej sprawdzał się w terenie, został wyposażony w szersze niż w standardowym 2CV opony, wzmocnione podwozie i bardziej wytrzymałe zawieszenie.