Model: FSO Polonez 1500
Lata produkcji: 1978-1986
Silnik R4; 1481 ccm; 70 KM


Model: FSO Polonez 1500 / IST Models


Wydanie: Kultowe Auta PRL-u nr  9. / DeAgostini


Seria: Auta PRL-u Złota Kolekcja nr 4. / DeAgostini


Seria: Avtolegendy CCCP nr 152. / DeAgostini


Seria: Kolekcja PRL / Daffi / konwersja



Ze względów finansowych FSO Polonez skonstruowany został na płycie podłogowej samochodu Polski Fiat 125p, z którego przejęto również inne rozwiązania techniczne. Z tego powodu samochód odziedziczył po poprzedniku większość jego wad: słaby przestarzały silnik, mały rozstaw osi oraz duży promień skrętu. Polonez był jednak lepiej wyposażony od Polskiego Fiata, montowano w nim wygodniejsze fotele oraz bogatszą tablicę rozdzielczą. Podzespoły mechaniczne poddano modyfikacjom, inne zmodernizowano. Przy projektowaniu samochodu nacisk położono na bezpieczeństwo pasażerów, w porównaniu z 125p zwiększono sztywność oraz wytrzymałość nadwozia.

W 1983 roku postanowiono dokonać pierwszej głębszej modernizacji Poloneza, w której ramach odmłodzony pojazd otrzymał:

- gumowy spoiler na klapie bagażnika,
- plastikowy chwyt powietrza na masce (dostępny już wcześniej w bogatszych wersjach wyposażeniowych),
- plastikowe małe kołpaki zamiast metalowych,
- elektroniczny zapłon silnika (wersje CE i LE),
- zawieszenie tylne z resorami o dwóch piórach.
Polonez przechodził kolejne modernizacje w 1985 i 1986 roku, lecz były one na ogół niewielkie.
Wszystkie Polonezy produkowane do 1987 roku nazywane są potocznie" borewiczami".