Model: Jelcz 317 Ciągnik Siodłowy
Lata produkcji: 1971 - 1984?


Wydanie: Kolekcja PRL / Daffi - konwersja


Ciągnik siodłowy miał być uzupełnieniem typoszeregu pojazdów użytkowych serii 300. Prototyp tego pojazdu powstał w styczniu 1968 roku, a jego badania drogowe rozpoczęto w czwartym kwartale tego samego roku. Efektem prac nad nowym pojazdem było przekazanie użytkownikom w grudniu 1970 roku pierwszej, liczącej 10 sztuk, serii próbnej tego pojazdu. Przeznaczeniem nowej konstrukcji był transport towarów w naczepie na dalekie odległości. Maksymalny nacisk na siodło ciągnika wynosił 9000 kg. Umożliwiało to tworzenie zestawu ciągnik-naczepa o maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 32 tony.

Serię próbną wyposażono w kabiny typu 113, zawierające dwa miejsca siedzące i składaną leżankę, ewentualnie zamiast składanej leżanki montowano dwa dodatkowe miejsca siedzące. Produkcję seryjną rozpoczęto w grudniu 1971 roku. Konstrukcyjnie Jelcz 317 nawiązywał do samo- chodów skrzyniowych Jelcz 315 M. Do jego budo- wy wykorzystano ramę stosowaną w samochodach skrzyniowych, którą skrócono, przedni i tylni most, silnik oraz kabinę. Znacznemu skróceniu ramy w ciągniku towarzyszyło zmniejszenie rozstawu osi z 4100 mm do 3400 mm. Zmianie uległa również długość pojazdu, którą zmniejszono w ciągniku do 5600 mm. W tylnej części ramy za- stosowano dodatkowe wzmocnienia usztywniające w miejscu mocowania siodła. Ciągnik siodłowy Jelcz 317 wyposażono w jednostkę napędową typu SW 680/79 osiągającą moc 202 KM przy 2200 obr/min.


Po uruchomieniu seryjnej produkcji ciągników siodłowych Jelcz 317 w 1971 roku do zakładów na- pływały uwagi dotyczące tych pojazdów. Duże zastrzeżenia użytkowników budziła szczególnie mała moc zastosowanego silnika, niewystarczająca do współpracy z naczepami dużej ładowności. W odpowiedzi na postulaty odbiorców do oferty handlowej trafił ciągnik siodłowy Jelcz 317 D, wyposażony w doładowany silnik WSK Mielec SW 680/17 osiągający moc 240 KM.


Źródło: W. Połomski "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1971-1983" WKŁ.