Model: FSC Lublin 51
Lata produkcji: 1951-1959
Silnik: M-51: R6; 3480 ccm; 70 KM


Model: Lublin 51 Sanitarka z zabudową N-444 

Seria: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 23.


Model: Lublin 51

Seria: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 15.


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 137. / DeAgostini / Konwersja



    W grudniu 1948 roku zapadła decyzja o rozpoczęciu w Lublinie w przedwojennych zakładach firmy Lilpop, Rau i Loewenstein, produkcji samochodów ciężarowych na licencji radzieckiego modelu GAZ-51. Umowa licencyjna ze stroną radziecką podpisana została 22 lipca 1950 roku. Według początkowych założeń roczna produkcja zakładu miała wynosić około 12 tys. egzemplarzy, jednak pod koniec 1950 roku zwiększono postanowienia produkcyjne do poziomu 25 tys. sztuk rocznie.
Pierwszy egzemplarz tego samochodu zmontowany został 7 listopada 1951 roku z części dostarczonych przez licencjodawcę. Pomimo modernizacji nie udało się wyeliminować podstawowych wad tego pojazdu: zbyt małej jak na samochód ciężarowy ładowności oraz wysokiego zużycia paliwa. Produkcję zakończono w czerwcu 1959 roku, po wyprodukowaniu 17 479 egzemplarzy.