Model: GAZ 67B "Czapajew"
Lata produkcji: 1943 - 1953
Silnik: R4; 3285 ccm; 54 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 44. / DeAgostini


Do produkcji seryjnej samochód wszedł w sierpniu 1941 pod oznaczeniem GAZ-64. Wyprodukowano jednak niewiele maszyn, gdyż od 1942 roku podwozia GAZ-64 zostały użyte do produkcji samochodów pancernych BA-64. Do produkcji samochodów terenowych powrócono w 1943 roku. Opracowano wówczas zmodernizowany wariant GAZ-64, oznaczony jako GAZ-67. Główna zmianą było poszerzenie rozstawu kół do 1446 mm, polepszające stabilność. Ponadto, wzmocniono podwozie, nieco zwiększono moc silnika do 54 KM (40 kW), dodano (na wzór samochodów amerykańskich) dodatkowy zbiornik paliwa (33 l) pod siedzeniem kierowcy i zastosowano inne ulepszenia. Widoczną zmianą stały się poszerzone błotniki, ze skośnymi płaszczyznami bocznymi. Prace nad modernizacją rozpoczęto w lutym 1943, a prototypy ukończono w kwietniu. Pierwszy seryjny GAZ-67 wyprodukowano 23 września 1943. Od stycznia 1944 roku produkowano ulepszoną wersję GAZ-67B (głównie ulepszenia mechaniczne). Produkcję tej wersji zakończono w sierpniu 1953 roku.

Wyprodukowano ogółem 92 843 egzemplarzy modeli GAZ-67 i GAZ-67B, z tego tylko 4851 sztuk przed zakończeniem wojny. W 1943 zbudowano 718, w 1944 - 2419. Największy poziom produkcji osiągnięto w ostatnim 1953 roku - 14 502 egzemplarzy. Ponadto, wyprodukowano 672 egzemplarze modelu GAZ-64.

Następcą GAZa-67 był GAZ-69 produkowany początkowo w tej samej fabryce.
Wbrew potocznym opiniom, radziecka konstrukcja nie była w żaden sposób oparta na amerykańskiej (do której wówczas Rosjanie nie mieli dostępu). Zapożyczono jedynie ogólny układ konstrukcyjny, wygląd oraz zbliżone wymiary. Inny był w szczególności kształt ramy nośnej i budowa resorów.