Model: Pegaso 1064
Lata produkcji: 1965 - 1972


Wydanie: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u / DeAgostini


Do Polski trafiła seria popularnie zwana „Cabezon”, skonfigurowana w dwóch wariantach – jako „solówka” 1064, a także jako ciągnik siodłowy 2011. Produkcję obu z nich  rozpoczęto mniej więcej połowie lat 60-tych, bazując przy tym jednak na popularnych ciężarówkach z serii Z, wytwarzanej już od 1954 roku i wyróżniającej się nietypowym, ściętym dachem kabiny. Była to oczywiście kabina sypialna, natomiast pod nią, zarówno w przypadku 1064, jak i 2011, pracował 10,5-litrowy motor o mocy 200 KM. Jak na tamte czasy był to całkiem niezły wynik, który możemy sobie porównać na przykład z osiągami Żubra A80. Polska ciężarówka, produkowana przez prawie całe lata 60-te, osiągała z 10 litrów pojemności jedynie 150 KM.

Kiedy takie 200-konne maszyny przyjechały do Polski i ile ich było? Liczbowo mówi się tutaj o od 150 do 170 egzemplarzy, natomiast daty dostaw przypadły na lata 1963 – 1967, a przynajmniej do takich informacji udało mi się dotrzeć. Oczywiście wszystkie ciężarówki przyjechały do nas w typowym dla przedsiębiorstwa Pekaes… zielonym kolorze. Tak, właśnie zielone, a nie żółte były pierwsze ciężarówki naszego państwowego przewoźnika międzynarodowego i dotyczyło to wszystkich maszyn aż do czasów Volvo F89, czyli do lat 70-tych.

Źródło: 40ton.net (link)