GAZ 13 "Czajka"
Lata produkcji: 1959 - 1981
Silnik: V8; OHV; 5529 ccm; 195 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 51. / DeAgostini


Czajka GAZ 13 to zdecydowanie jeden z najładniejszych i najbardziej luksusowych pojazdów produkowanych w ZSRR – pod koniec produkcji był samochodem już bardzo przestarzałym i staromodnym. Produkowany był dla wyższych władz państwowych (np. ministrowie, pierwsi sekretarze partii poszczególnych republik) i przedstawicieli dyplomatycznych ZSRR oraz innych państw. Najwyższe władze używały limuzyn ZiŁ, władze średniego szczebla – Wołg. Z powodu "oficjalnego" przeznaczenia, większość samochodów wykonana była w kolorze czarnym. Samochody te rozdawane były też przez państwo jako nagrody dla szczególnie zasłużonych.

Czajka wzorowana była częściowo na amerykańskim samochodzie Packard Caribbean z lat 50. Produkcja Czajek rozpoczęła się 16 stycznia 1959 roku.

Czajkę produkowano w dwóch wersjach nadwoziowych: podstawowy sedan (GAZ 13 1959-1981) i małoseryjny kabriolet (GAZ 13B 1961-1962 – około 20 sztuk). Samochód posiadał trzy rzędy siedzeń i mogło nim podróżować 7 osób. Nieliczna odmiana limuzyny GAZ-13A posiadała oddzielony przegrodą przedział pasażerski. Około 10 samochodów przebudowano na rządowe karetki pogotowia (nadwozie kombi) w zakładach RAF.