Model: JZS Jelcz 315M
Lata produkcji: 1971-1982
Silnik: SW 680; R6; 11100 ccm; 200 KM
Model: Jelcz 315M (1971 r.)
Wydanie: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u rn 34. / DeAgostini
Wydanie: Editions ATLAS Collections
W marcu 1970 roku dokumentacja kabiny 113 trafiła do Działu
Głównego Technologa, a pierwsze produkcyjne egzemplarze zostały zamontowane w grudniu tego samego roku w pilotażowej serii dziesięciu ciągników siodłowych Jelcz 317. Natomiast Jelcz 315 z kabiną
typu 113 został oznaczony 315 M.
W 1971 roku montaż kabin 113 został przeniesiony z
mało wydajnej linii na Hali B na nową w Hali C. Chociaż w kabinie 113 nie było już elementów klepanych ręcznie, to jednak powtarzalność wymiarów poszczególnych wytłoczek produkowanych na prasach
Erfurt nie była duża. Na montażu zdarzały się problemy z dopasowaniem atrap oraz wypadającymi szybami przednimi. Dopiero zakup licencji Berlieta i wraz z nią dostawy pras Bliss, uruchomionych w
1976 roku, zdecydowanie poprawiły jakość wytłoczek.
Według planów zjednoczenia ostatnie Jelcze 315 M
miały zjechać z linii montażowej pod koniec lat 70, jednak nieoczekiwanie dla władz na następcę zabrakło pieniędzy i fabryka musiała szybko modernizować samochód. Zmieniony model 315 M
fabryka nazwała 325 i wszedł on do produkcji w 1982 roku, razem z odmianą krótką kabiny 113, oznaczoną 113 K. – Kabiny krótkie mają 1610 mm długości (jak 113K), długie 2100 mm, a kabina 113 miała
1960 mm. W rezultacie była za ciasna na dwie leżanki i zbyt długa dla wywrotek – wyjaśnia Surma, Stąd do produkcji weszła krótka kabina, zapewniająca także oszczędności materiałowe. Jelcz 325
oferowany z dwoma typami kabin przetrwał w produkcji do 1992 roku.