Model: Volkswagen Transporter T1

Lata produkcji: 1950 - 1967


Model: Volkswagen T1 Kombi "Ringo" (1967 r.)
Wydanie: Veicoli pubblicitari d'epoca nr 61. / IXO dla Eaglemoss


     Volkswagen Transporter T1 produkowany był w latach 1950-1967 w zakładach zlokalizowanych w Wolfsburgu oraz Hanowerze. Auto, które w Polsce otrzymało przydomek "bulik", inspirowane było koncepcyjnym modelem zaprezentowanym w 1948 roku. Transporter był pomysłem holenderskiego przedsiębiorcy Bena Pona, który podczas wizyty w niemieckiej fabryce VW podsunął ówczesnemu dyrektorowi Volkswagena Heinrichowi Nordhoffowi wstępny projekt praktycznego samochodu na kartce z notesu.

    Mierzący 4405 mm długości, 1717 mm szerokości oraz 2040 mm wysokości Transporter T1 ma silnik umieszczony z tyłu, co pozwoliło na uzyskanie ładowności 750 kg. Auto opiera się na wzmocnionej płycie podłogowej Volkswagen Garbusa. Transporter T1 charakteryzował się niskim jak na tamte czasy współczynnikiem oporu powietrza - Cx 0,44.

    Volkswagen Transporter T1 oferowany był w aż jedenastu wersjach nadwozia, w tym jako pojazd dostawczy, specjalny lub 8-osobowy mikrobus. W 1951 roku zbudowano także karetkę pogotowia na bazie Volkswagena Transportera T1, który plasowany jest w segmencie vanów. W tym samym roku zaprezentowano wariant o nazwie Samba, którego cechami charakterystycznymi są dwukolorowe nadwozie, szyberdach, chromowane elementy i 21 okien.

    Volkswagen Transporter T1 oferowany był z pięcioma jednostkami napędowymi. Gamę silników otwiera motor o pojemności 1,1 l i mocy 25 KM, który maksymalnie rozpędzał się do 90 km/h i był dostępny od początku produkcji samochodu. Od 1954 roku w katalogu widniała jednostka o pojemności 1,2 l i mocy 30 KM, która dzięki modyfikacji przeprowadzonej 10 lat później zyskała 4 KM (łącznie było 34 KM). W 1963 roku wprowadzono wariant o pojemności 1,5 l i mocy 42 KM, który osiągał prędkość maksymalną 108 km/h.

Źródło: Autokult (link)