Model: Peugeot 505
Lata produkcji: 1979 - 1992


Wydanie: Kultowe Auta PRL-u / DeAgostini


Peugeot 505  produkowany był przez francuską firmę Peugeot między 1979 a 1992 rokiem. Następca Peugeota 504 produkowany był w wersji sedan oraz Break (pięciomiejscowe kombi) i Familiale (ośmiomiejscowe kombi).

Stylizacja była podobna do modelu 504. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1980 samochód zajął 3. pozycję (za Lancią Deltą i Oplem Kadettem D).

Peugeot 505 chwalony jest za trwałość zawieszenia, trakcję i komfort podróży, szczególnie na nieutwardzonych nawierzchniach; być może było to jedną z przyczyn jego popularności w mniej rozwiniętych państwach. Nadal jest samochodem często spotykanym w krajach afrykańskich. Firma Dangel stworzyła jego wersję z napędem 4x4 (kilkadziesiąt sztuk), która była dostępna z jednym z dwóch silników: turbodieslem z intercoolerem o mocy 110 KM (81 kW) oraz z silnikiem benzynowym o pojemności 2,2 litra o mocy 130 KM (96 kW). Wersja z napędem na cztery koła miała także krótsze przełożenia skrzyni biegów.

Od 1985 roku model ten został poddany facelifting-owi, włącznie z dużymi zmianami wnętrza, ale europejska produkcja Peugeota 505 zaczęła spadać, co było następstwem wprowadzenia mniejszego Peugeota 405 w końcu roku 1987 i zakończyła się w roku 1992, jakiś czas po wprowadzeniu Peugeota 605.