Model: Citroen SM
Lata produkcji: 1970 -1975


Model: Citroen SM Presidentielle (1972 r.)
Wydanie: Norev JetCar


Citroën SM to luksusowy samochód sportowy klasy GT produkowany przez firmę Citroën, we współpracy z włoskim Maserati w latach 1970–1975.

Auto oficjalnie zaprezentowano na 1970 roku podczas Salonu Genewskiego. W tym też roku pierwsze egzemplarze trafiły na rynek. Wersja dla USA wyposażona była w automatyczną skrzynię biegów Borg Warner 35. Pierwsze wersje wyposażone były w trzy sprzężone gaźniki Weber, zostały one zastąpione w następnym roku przez elektroniczny wtrysk BOSCH D-JETRONIC.

Citroën SM nie miał poprzednika, nie doczekał się również nigdy następcy. Z jego produkcji zrezygnowano w 1975 roku, z powodu kryzysu paliwowego (gwałtowny spadek sprzedaży aut z silnikami o dużej pojemności). Wyprodukowano 12 920 sztuk, z tego 2400 na rynek amerykański. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1971 samochód zajął 3. pozycję (za Citroënem GS i Volkswagenem K70).

Producent nadwozi Henri Chapron wyprodukował na bazie SM siedem sztuk kabrioletów Chapron Mylord oraz osiem wydłużonych limuzyn Chapron Opéra, a ponadto dwa czterodrzwiowe kabriolety "prezydenckie". Do dziś rząd francuski używa tych aut na szczególne okazje.

W 1972 roku prezydent Francji, Georges Pompidou zlecił zbudowanie dwóch specjalnych wersji Citroena SM z okazji wizyty Królowej Elżbiety II we Francji. Modyfikacją pojazdów zajął się producent nadwozi, Henri Chapron. Citroen SM został wydłużony i wyposażony w rozkładany dach, aby umożliwić ważnym osobistościom pozdrawianie zgromadzonych z wnętrza pojazdu podczas parady. Zamontowanie zadaszenia było jednak nie lada wyzwaniem technicznym ponieważ pojazd musiał zapewnić odpowiednią przestrzeń zarówno dla wysoko postawionych osób i jak i dla skomplikowanego mechanizmu. Henri Chapron poszerzył pojazd, podniósł przednią szybę i skrócił parę przednich drzwi. Zamontowanie składanego dachu poskutkowało zwiększeniem masy pojazdu o 330 kg.