Model: Polski Fiat 518 "Mazur"
Lata produkcji: 1937 - 1939
Silnik: SV; R4; 1944 ccm: 45 KM.


Wydanie: Samochody Wojskowe 2 Wojny Światowej / DeAgostini


Na mocy rozszerzonej w 1936 r. licencji FIATa do produkcji wszedł nowy model samochodu, który z fabryki wyjechał w 1937 roku po pewnych zmianach w stosunku do oryginalnego Fiata 518.

Samochód produkowany był w 2 wersjach nadwozia:

  • kareta 7-miejscowa ze strapontenami i często z oddzielnym przedziałem kierowcy,
  • 5-miejscowa, z głębszymi, wygodniejszymi fotelami rozkładanymi do spania.

Samochód ten był wygodny i elegancki, posiadający wykończenie z pogranicza samochodów luksusowych. Wyposażony w - ówcześnie nowatorskie - dwuobwodowe hamulce hydrauliczne.

W Wojsku Polskim Polskie Fiaty 518 osobowe były używane w instytucjach administracji armii i planowania operacyjnego, a na potrzeby wojska stworzono też wersję uterenowioną. Samochód ten był 4-drzwiowy, z brezentowym składanym dachem i typowym podwoziem modelu 518 (z osiami sztywnymi), wyposażoną w terenowy reduktor i szerokie ogumienie (160x40) o terenowym bieżniku. Wersja ta przeszła próby w 1937, które wykazały pewne wady konstrukcyjne - model ten był produkowany seryjnie w nieznanej liczbie egzemplarzy.

Produkcja nowego modelu rozpoczęła się wiosną 1939 roku, a podzespoły przy produkcji pochodziły z Fiata 518 i Fiata 618, choć w PZInż produkowano wersję uproszczoną z 4-drzwiowym nadwoziem.

Samochód używany był w wojnie obronnej 1939 r. i okazał się bardzo przydatny m.in. jako dowódcze wozy łączności i zwiadowcze, często z ckm-em wz. 30 lub rkm-em wz. 28 mocowanym do specjalnych uchwytów na nadwoziu.

Obecnie w Polsce znajduje się przynajmniej jeden sprawny Fiat 518.