Model: Steyr-Puch 650 TR
Lata produckji:


Model: Steyr-Puch 650 TR
Wydanie: Brumm BRU.R448

 

Rajd: 34. Rajd Monte Carlo, 16 - 25 stycznia 1965 rok.
Załoga: Sobiesław Zasada, Kazimierz Osiński
Wynik: 17 miejsce.


W latach 50. austriacka fabryka Steyr-Puch postanowiła wznowić produkcję samochodów. Z braku wystarczających zasobów, Austriacy uznali, że nie będą projektować auta od podstaw – zamiast tego oprą się o gotowy projekt, nabywając licencję. Tak stało się z włoskim maleństwem, które od 1957 roku było wytwarzane również w Graz jako Steyr-Puch 500 (znany później jako Puchwagen).

Pięćsetki wytwarzane w Austrii na pozór wydawały się być takie same jak włoskie. Rzut oka na oba auta ujawniał niewiele zmian, bo obejmowały one praktycznie tylko emblematy oraz pas przedni, z charakterystycznym dla austriackiej wersji sporym logo. To co naprawdę odróżniało oba auta było ukryte, lecz znaczące dla eksploatacji i wrażeń z jazdy.

Steyr-Puch montował bowiem swoje podzespoły do gotowego, włoskiego nadwozia. Austriacki bliźniak 500-tki dysponował nieco większą mocą 16 KM, miał inny układ jezdny oraz skrzynię biegów wytwarzaną w austriackich zakładach. Należy wspomnieć, że 16-konna jednostka była zbudowana zupełnie inaczej niż włoskie serce montowane do Fiata. Był to chłodzony powietrzem, dwucylindrowy bokser. Przeciwsobny układ tłoków (silnik leży „na płasko”, tłoki poruszają się w poziomie na przeciwko siebie) zapewniał nieco lepszą kulturę pracy i wspomnianą już wyższą moc – wszystko po to by Steyr jeszcze lepiej dawał sobie radę na górskich drogach. Taki motor był jednak nieco bardziej skomplikowany i problematyczny w serwisowaniu, co ostatecznie sprawiło, że w przypadku włoskiej 500-tkiPo kilku latach produkcji pojawiły się odmiany większe i mocniejsze.

Steyr-Puch 650 TR, czyli model, którego oznaczenie zdradza pojemność skokową boksera, pojawił się w 1964 roku. Dwa lata później zadebiutował 650 TR2 czyli odmiana z drzwiami otwieranymi tak jak we współczesnych samochodach (wcześniej były to drzwi z zawiasami na słupku B). Wyprodukowany w liczbie 120 sztuk 650 TR2 rozwijał moc 40 KM i początkowo miał służyć jako auto dla Policji. Ostatecznie pomysł porzucono, a 650 TR2 zyskał sławę małego i piekielnie szybkiego auta. Dość powiedzieć, że Sobiesław Zasada wygrał na nim puchar Rajdowych Mistrzostw Europy w grupie 2, w 1966 roku. Ten wyczyn odbił się szerokim echem – nigdy wcześniej tak małe auto nie osiągało tak dużych sukcesów w sporcie motorowym.
Źródło: fcablog.pl (link)