Model: FSO 1300 Coupe
Lata produkcji: 1974
Silnik: R4; 1290 ccm; 75 KM


Wydanie: Legendy FSO nr 8. / DeAgostini


   FSO 1300 Coupé to prototyp polskiego samochodu sportowego produkcji FSO, skonstruowany w latach 1973–1974, a zaprezentowany w 1974 roku podczas wystawy "Warszawa XXX". Nazywany „polskim Lotusem Espritem”. Model skonstruowano w oparciu o rozwiązania techniczne opracowane w OBRSO oraz zapożyczone z Fiata 128 Rally, jednak do jego opracowania wykorzystano również podzespoły Fiata X1/9 oraz Polskiego Fiata 125p.

    Elementy układu napędowego, jezdnego, hamulcowego oraz wyposażenia zaadaptowano z modelu Fiat 128 Rally. W instalacji elektrycznej zastosowano rozwiązania z Fiata 128 oraz Polskiego Fiata 125p.Nadwozie, zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona, miało modny ówcześnie kształt klina. Deska rozdzielcza, wykonana z tworzywa sztucznego, była bogato wyposażona w przełączniki i wskaźniki przejęte z samochodów marki Fiat. Z przodu znajdowały się dwa fotele kubełkowe, a z tyłu niewielka kanapa. Do wad samochodu należały niskie właściwości jezdne oraz słabe osiągi – silnik, umieszczony poprzecznie z tyłu, dysponował mocą 75 KM, przez co zapewniał maksymalną prędkość 140 km/h.

    Produkcji seryjnej nigdy nie uruchomiono, ze względów ekonomicznych. Po kilku latach od powstania zdecydowano o zniszczeniu jedynego prototypu, ze względu na uznanie za konstrukcję nieprzydatną w sporcie oraz przy rozwoju dalszych konstrukcji FSO.

Silnik: Fiat 128AR.000, R4, 1290 cm³, moc 75 KM przy 6000 obr./min

Prędkość maksymalna – 140 km/h

Zużycie paliwa: 8-9 l / 100 km