Model: ZiS-150

Lata produkcji: 1947 - 1957

Silnik: R6; 5555 ccm; 90 KM


 

Seria: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 17.


    Ciężarówka ZIS-150 miała zastąpić midel ZiS-5 pod koniec lat 30. XX wieku. W 1938 roku Zakład Stalina zbudował prototypy ciężarówki, nazwanej ZiS-15. Jednak wojna na długo odkładała wprowadzenie modelu. Dopiero w 1944 roku w zakładzie Stalina wyprodukowano nowe próbki ciężarówek, które otrzymały indeks ZIS-150, z przodem, zewnętrznie bardzo podobny do ciężarówek amerykańskich. 

     30 października 1947 r. wyprodukowano pierwszą partię ciężarówek ZIS-150. Ponieważ nawet przedwojenne testy wykazały niewystarczającą moc silnika, w samochodzie produkcyjnym moc zwiększono do 95 KM. z. przy 2800 obr./min. W konstrukcji ZIS-150, po raz pierwszy w historii radzieckiego przemysłu motoryzacyjnego, zastosowano pięciobiegową skrzynię biegów z zębatkami o stałym zazębieniu oraz przeumatyczne hamulce. Nośność wzrosła z trzech do czterech ton. Samochód otrzymał nową kabinę (ze względu na duży deficyt w kraju cienkiej blachy stalowej, była wykonana z drewna i metalu: przedni usterzenie stalowe, drzwi drewniane) ze sprawnym systemem ogrzewania i szybami w drzwiach przesuwnych. Przednia szyba od grudnia 1949 składał się z dwóch połówek, lewą połową wykonano podnoszenie: mocowano ją w dowolnej pozycji za pomocą mechanizmu kołyskowego.

     Zakład całkowicie przestawił się na produkcję nowego modelu 27 kwietnia 1948 r. W maju 1949 r. zaczęto montować na maszynach kabiny całkowicie metalowe (ostatnie drewniano-metalowe wykonano 5 września). W 1950 roku samochód przeszedł modernizację: wymieniono gaźnik, kolektor dolotowy i zderzak. Od 1955 roku samochód wyposażony jest w kierunkowskazy.

    Samochod był wykorzystywany głównie przez wojsko. Bardzo często stanowił platformę do zabudowy w specjalistyczny sprzęt.