Model: Dacia 1310

Lata produkcji: 1979 - 2004

Silnik: R4; 1289 ccm; 56 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 20. / DeAgostini


Pojazd ten stanowił licencyjną wersję Renault 12 i przez cały okres produkcji samochód przeszedł kilka większych modernizacji, wprowadzano także kolejne odmiany. Łącznie powstało 1 953 730 sztuk.
Samochód po raz pierwszy zaprezentowano w 1979 roku. W pojeździe zmodernizowano nieznacznie nadwozie, w przedniej części zastosowano 4 okrągłe lampy świateł, zaś z tyłu nowe większe lampy. Dokonano również nieznacznych zmian we wnętrzu pojazdu. Rok później do oferty dołączyło kombi.

W 1982 roku rozpoczęto produkcję tego modelu (jako uzupełnienie oferty) z silnikiem 1.4 o mocy 65 KM pod oznaczeniem Dacia 1410 a rok później również z silnikiem 1.2 o mocy 48 KM pod oznaczeniem 1210. W połowie 1984 roku rodzina samochodów 1210/1310/1410 przeszła pierwszą modernizację nadwozia. Zastosowano nową plastikową atrapę chłodnicy z głęboko osadzonymi reflektorami oraz zderzaki lakierowane na czarno. Trzy lata później wersja ta otrzymała nową deskę rozdzielczą, jednocześnie zmieniony został system oznaczania wersji wyposażeniowych z L/LS na TX/TLX/TLE.

Kolejna modernizacja nadwozia nastąpiła w 1991 roku. Znacząco zmieniła się przednia część pojazdu, zastosowano nową atrapę chłodnicy oraz prostokątne reflektory a obok nich lampy kierunkowskazów (wcześniej były w zderzaku). Pojawił się również nowy wzór plastikowych zderzaków.

Rok 1993 przyniósł temu modelowi następną modernizację przedniej części nadwozia. W miejsce dużej czarnej atrapy chłodnicy zastosowano mniejszą lakierowaną pod kolor nadwozia, wydłużono maskę tak aby częściowo zachodziła na przedni pas (nad osłoną chłodnicy). Wraz z tą modernizacją zrezygnowano z produkcji silników 1.2 i 1.3. Zmieniony pojazd nadal oferowany był z silnikiem 1.4 oraz nowym 1.6 o mocy 72 KM (będącym modernizacją starszych silników). Zrezygnowano z nazw 1210 i 1410, od tej pory model ten niezależnie od zastosowanego silnika oferowany był jedynie pod nazwą Dacia 1310.

Ostatnia modernizacja tego samochodu nastąpiła pod koniec 1998 roku. Auto uzyskało nowe reflektory, osłonę chłodnicy oraz maskę. Zmiany te sprawiły, że zmodernizowany pojazd uzyskał nowocześniejszy bardziej zaokrąglony design przedniej części nadwozia, jednak modyfikacje te nie były w stanie ukryć przestarzałej sylwetki samochodu. Produkcję zakończono 21 lipca 2004 roku.