Model: Krupp L2H143 Kfz. 70


Model: Krupp L2H143 Kfz. 70
Lata produkcji:
1934-1942
Silnik:
Boxer Krupp M 304 o poj. 3,3 l; 60 KM

Armia Węgierska,  ZSRR (1942)

 

Seria: Véhicules militaires de la Seconde Guerre mondiale nr 34. (Kolekcja Wozów Bojowych) / Eaglemoss


Krupp-Protze – niemiecki lekki wojskowy samochód ciężarowy produkowany przez przedsiębiorstwo Friedrich Krupp AG. Pojazd używany był przez Wehrmacht podczas II wojny światowej, głównie w roli ciągnika artyleryjskiego oraz do transportu piechoty.

Prace projektowe trwały w latach 1929-1933, w 1934 roku rozpoczęła się produkcja seryjna wersji oznaczonej L 2 H 43. Pojazd posiadał 3,3-litrowy silnik o mocy 55 KM oraz napęd 6×4. W 1936 roku zastąpiła ją udoskonalona wersja L 2 H 143, różniąca się m.in. mocniejszym 4-cylindrowym silnikiem Krupp M 304 (60 KM) oraz zwiększonym rozstawem tylnych osi. Łącznie w latach 1934-1942 wyprodukowano około 7000 egzemplarzy samochodu w obu wersjach. Zbudowane zostały także prototypowe pojazdy L 2 H 243 (z silnikiem 70 KM) oraz L 2 H 343 (z silnikiem 70 KM i napędem na wszystkie koła).

Nazwa „Krupp-Protze” jest nieoficjalna i wywodzi się od słowa Protzkraftwagen (niem. Protze – przodek, Kraftwagen – samochód), pod którym znana była wersja przeznaczona do holowania dział (Kfz.69).

 

Pojazd produkowano w różnych odmianach, m.in.:

Kfz.19 – wóz łączności
Kfz.21 – pojazd sztabowy
Kfz.61 – wóz łączności
Kfz.68 – pojazd z masztem radiowym
Kfz.69 – ciągnik artyleryjski dla dział 3,7 cm PaK 36 i 7,5 cm le.IG 18
Kfz.70 – transporter piechoty
Kfz.81 – ciągnik artyleryjski dla armat p-lot 2 cm FlaK 30 i 2 cm FlaK 38
Kfz.83 – transporter reflektora p-lot oraz agregatu prądotwórczego dla niego przeznaczonego
Sd.Kfz.247 – transporter opancerzony