Model: Łada 2105
Lata produkcji: 1980-2010


Producent: IXO Models


WAZ (Łada) 2105 (ros. ВАЗ-2105) – samochód osobowy o nadwoziu sedan produkowany w latach 1980-2010 przez radzieckie, następnie rosyjskie zakłady AwtoWAZ. Na rynku radzieckim nosił markę Żiguli 1300 (Жигули), za granicą i później w Rosji: Lada 2105 lub Lada 1300 (pol. Łada), na rynkach zachodnich także Lada Riva i Lada Nova.

Samochód stanowił modernizację modelu WAZ (Łada) 2101, będącego licencyjną wersją samochodu Fiat 124, produkowanego w ZSRR od 1970 roku. W 1974 roku podjęto w ZSRR prace nad kompleksową modernizacją podstawowego modelu Łady, aby zwiększyć jego szanse na rynkach eksportowych. Zmiany zewnętrzne ograniczały się do przestylizowania pasa przedniego, tylnego i detali nadwozia, bez zmian samej konstrukcji i geometrii nadwozia, w celu produkcji na już istniejących liniach produkcyjnych. W tych ramach, unowocześniono radykalnie wygląd pasa przedniego, zastępując pojedyncze okrągłe reflektory i chromowaną atrapę przez czarną prostokątną atrapę i duże prostokątne reflektory, obejmujące kloszami także kierunkowskazy i światła pozycyjne (po raz pierwszy w ZSRR). Opcjonalnie mogły być stosowane wycieraczki reflektorów. Z tyłu pojawiły się duże lampy zespolone.

 

Potocznie w ZSRR nazywany był: "piatiorka" (piątka). Także po upadku ZSRR i wprowadzeniu gospodarki wolnorynkowej samochód cieszył się w krajach poradzieckich dużym popytem z uwagi na praktyczność i niską cenę, mimo przestarzałej konstrukcji i ubogiego wyposażenia (w 2011 był najtańszym samochodem na rynku rosyjskim - cena 178 000 rubli). Wprowadzono w tym okresie kilka odmian, różniących się silnikami i podzespołami. 30 grudnia 2010 roku ostatecznie zaprzestano produkcji w zakładach AwtoWAZ. Łącznie powstało ich ponad 2 miliony.

Planowano przenieść produkcję modelu do zakładów IżAwto w Iżewsku, lecz ostatecznie podjęto tam produkcję modeli Łada 2107 i kombi Łada 2104.

Źródło: Wikipedia.