Model: Lexus GS II
Lata produkcji: 1997 - 2005


Model: Lexuc GS 300
Wydanie: Hongwell


Lexus GS to samochód osobowy klasy średniej wyższej produkowany przez japońską markę Lexus w latach 1991 - 2020. Pierwsze dwie generacje sprzedawane były na rodzimym rynku pod nazwą Toyota Aristo. Na 2020 rok zaplanowane jest zakończenie produkcji modelu. Miejsce Lexusa GS na europejskim rynku zajęła siódma generacja zbliżonego rozmiarami sedana ES.

W styczniu 1997 Lexus zaprezentował podczas Detroit Auto Show prototyp o nazwie "High Performance Sedan" (HPS). Prezentował on kierunek jaki obrano przy projektowaniu nowego wcielenia GS. W Japonii w sierpniu tego samego roku uruchomiono produkcję drugiej generacji modelu Aristo (oznaczenie JZS160 dla silnika 2JZ-GE, JZS161 (V300 version) dla turbodoładowanych jednostek 2JZ-GTE). Silniki standardowo wyposażone były w system VVT-i co zaowocowało wzrostem wartości momentu obrotowego. Wersja twin-turbo dostępna była z elektronicznie sterowanym systemem skrętu czterech kół, kontrolą trakcji oraz automatyczną skrzynią biegów z trybem sekwencyjnym.

Przy projektowaniu pojazdu użyto nowej płyty podłogowej znanej z Toyoty Crown. Podstawowym źródłem napędu został nieco zmodyfikowany silnik R6 3.0 2JZ-GE o mocy 231 KM (168 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 305 N·m znany z pierwszej generacji. Na rynek USA przygotowano także wersję GS 400 (UZS160) wyposażoną w silnik V8 4.0 1UZ-FE o mocy 304 KM (224 kW) i momencie obrotowym 420 N·m. Oba modele dostępne były z 5-biegową skrzynią automatyczną, GS 400 dodatkowo wyposażony był w przyciski do zmiany biegów zamontowane na kole kierownicy, w GS 300 rozwiązanie to pojawiło się dopiero w 2001 roku. Wersja z turbodoładowaniem była niedostępna poza rynkiem japońskim. Czas przyspieszenia 0-60 mph dla wersji GS 400 pozwolił Lexusowi na stwierdzenie, że był to pod tym względem najszybszy sedan w momencie wprowadzenia na rynek (1997).

Wprowadzenie drugiej generacji na rynek Lexus promował pochodzącym z Makbeta Szekspira cytatem "Something wicked this way comes". Drugie wcielenie Lexusa GS odniosło większy sukces niż pierwowzór, w pierwszym roku produkcji sprzedaż osiągnęła poziom 30 622 sztuk, od roku 2000 ustabilizowała się na poziomie 28 079 egzemplarzy. Sugerowane ceny detaliczne na rynku USA dla wersji GS 300 i GS 430 wynosiły odpowiednio 38 000 $ i 47 000 $. Sukces jaki odniosła druga generacja sprawił, że Lexus kontynuował jej produkcję przez osiem lat.

W roku 1998 Lexus GS zdobył tytuł Import Car of the Year w rankingu magazynu Motor Trend. W latach 1998-2000 figurował także w zestawieniu Ten Best magazynu Car and Driver. W testach IIHS samochód z rocznika 1999 zebrał notę "Good" za zderzenie czołowe.