Model: Volkswagen Passat B2

Lata produkcji: 1981 - 1988
Silnik: R4; 1,6l; 70 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 111. / DeAgostini


Samochód wszedł do sprzedaży w 1981 roku kontynuując stylistykę rozpoczętą modelem B1. Pojazd otrzymał zupełnie nową rodzinę jednostek napędowych, a w 1982 roku wprowadzony został zupełnie nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 l i mocy 70 KM, a także model trójbryłowego sedana oferowanego pod nazwą Santana.
W 1984 roku do sprzedaży wprowadzono wersję z napędem na cztery koła - Syncro. W tym samym roku zaprezentowano dwie nowe benzynowe jednostki napędowe - R4 1.8 i R5 2.0.

W 1985 roku auto przeszło delikatna modernizację w postaci kilku wewnętrznych i zewnętrznych elementów stylistycznych. Zmienione zostały m.in. przednie zderzaki i atrapa chłodnicy.

Na początku lat 80. zaprezentowany została model B2 w pakiecie Formel E, którego powstanie wiąże się z kryzysem naftowym. Auto charakteryzowało się zupełnie nowym wskaźnikiem pokazującym aktualny stan spalanego paliwa oraz specjalną strzałką, która świeciła w momencie najbardziej ekonomicznego prowadzenia pojazdu. Pojazd wyposażono w innowacyjny układ start&stop dzięki któremu kierowca mógł podczas postoju np. na światłach nacisnąć przycisk STOP, po czym silnik zakończył pracę do czasu, gdy jednocześnie nie wciśnięto pedału gazu i sprzęgła lub nie przekręcono stacyjki w pozycję START.

Nazwa Passat pochodzi od nazwy wiatru morskiego, wiejącego w strefie międzyzwrotnikowej.