Model: JZS Jelcz-Berliet PR110U
Lata produkcji: 1975–1983
Silnik: SW680; R6; 11 100 ccm; 185 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u Wydanie Specjalne / DeAgostini (skala 1:72)


Pierwsze dwa prototypowe egzemplarze PR110 zostały wyprodukowane w 1975 r. Jeden prototyp odbywał jazdy próbne we Francji, drugi natomiast – w Polsce. W tym samym roku uruchomiono produkcję seryjną autobusu Jelcz-Berliet PR110U (UUrbain, fr. miejski), który stanowił kolejny etap wdrażania postanowień licencyjnych. Wszelkie zmiany wprowadzone w modelu PR110U miały na celu dostosowanie autobusu do polskich realiów transportu publicznego oraz jego spolonizowanie tak, aby stał się on tańszy w produkcji i przyszłej eksploatacji.

Pierwsze wyprodukowane już w Jelczu autobusy PR110U zostały poddane próbom na ulicach Warszawy, Katowic i Wrocławia – do każdego miasta trafiło 5 egzemplarzy. Próby te rozpoczęły się w roku 1976; po kilku miesiącach autobusy uzyskały 50 000 kilometrowe przebiegi. Testy pozwoliły konstruktorom na wprowadzenie szeregu zmian polegających na unifikacji elementów, dostosowanie konstrukcji do warunków atmosferycznych, podniesienie trwałości i zmniejszenie udziału części importowanych.

Łącznie w latach 1976–1981 wprowadzono 1901 zmian konstrukcyjnych. Jednak eksploatacja zimą 1977 roku wykazała konieczność dalszej modernizacji konstrukcji. Koniecznym okazało się zmodernizowanie podatnych na mrozy układów paliwowych i pneumatycznych. Zmodernizowano ponadto pozostałe awaryjne elementy i zmieniono jednostkę napędową na ulepszony silnik SW 680/78.