Model: GAZ 24-10 "Wołga"
Lata produkcji: 1985 - 1992


Wydanie: Kultowe Auta PRL-u / DeAgostini


Na początku lat 80., w Gorkowskiej Fabryce Samochodów (GAZ), oprócz opracowania głęboko zmodernizowanej bardziej luksusowej Wołgi GAZ-3102, zdecydowano unowocześnić podstawowy model Wołgi GAZ-24, produkowany od 1968 roku. Efektem była wersja oznaczona GAZ-24-10. Ponieważ chciano wykorzystywać w dalszym ciągu te same formy do tłoczenia blach, zmiany nadwozia miały charakter kosmetyczny. Zgodnie z ówczesną modą, zmniejszono liczbę elementów chromowanych na rzecz plastików. Główną zmianą zewnętrzną była nowocześniejsza czarna plastikowa atrapa chłodnicy, zamiast chromowanej. Pozostałymi zmianami były niedzielone opuszczane w całości szyby w drzwiach przednich, wpuszczane klamki (jak w GAZ-3102), czarne plastikowe lusterka, nowe plastikowe kołpaki na koła oraz rezygnacja z osobnych świateł pozycyjnych pod reflektorami przednimi i z metalowych napisów Волга (Wołga) na błotnikach przednich i klapie bagażnika. Pierwsze przejściowe serie GAZ-24-10, produkowane do 1986 roku, miały jeszcze starą chromowaną atrapę i inne stare detale. Wewnątrz rzucającą się w oczy zmianą było zastosowanie zdecydowanie mniejszego koła kierownicy niż w poprzednim modelu oraz inny zestaw wskaźników (m.in. okrągły prędkościomierz wyskalowany do 200 km/h).

Większym zmianom podlegała mechanika i wnętrze samochodu. Nowe były silniki serii ZMZ-402, o pojemności 2,5 l, aczkolwiek wywodziły się konstrukcyjnie z poprzedniej jednostki ZMZ-24D. Podstawowym silnikiem był ZMZ-402.10 o mocy 100 KM. Jednostka ZMZ-4021.10 o mocy 90 KM pracowała na gorszej benzynie A-76 i była przeznaczona dla taksówek i części samochodów kombi. Trzecim silnikiem był ZMZ-4027.10 na benzynę lub gaz, o mocy 85 KM, dla taksówek. Dla polepszenia stabilności jazdy, ulepszono przednie zawieszenie i zwiększono rozstaw kół, wprowadzając przy tym radialne opony. Ulepszono układ hamulcowy, a część samochodów otrzymała z przodu hamulce tarczowe od GAZ-3102. Z modelu 3102 wzięto też wzmocnione sprzęgło, a przełożenie tylnego mostu zmieniono na 3,9. Całkowicie zmieniono wnętrze samochodu, częściowo unifikując je lub wzorując na GAZ-3102, aczkolwiek stosując tańsze materiały (np. plastikowa deska rozdzielcza zamiast wyłożonej poliuretanem).