Model: Zastava 750
Lata produkcji: 1960 - 1985
Silnik: R4; 767 ccm; 25 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 43. / DeAgostini


Produkcję pojazdu jako Zastava 600 rozpoczęto 18 października 1955 roku w jugosłowiańskiej fabryce Zavodi Crvena Zastava w Kragujevacu. Pojazd stanowił początkowo montowaną z włoskich części wersję samochodu Fiat 600. Porozumienie o współpracy koncernu Fiat z jugosłowiańskimi zakładami Crvena Zastava, dotyczące różnych modeli samochodów, podpisano 12 sierpnia 1954 roku.

W 1960 roku pojawiła się wersja 750, odpowiadająca włoskiemu Fiatowi 600D, wyposażona w benzynowy silnik umieszczony wzdłużnie z tyłu, był on chłodzony cieczą. Samochód rozwijał prędkość maksymalną 110 km/h. Oznaczenie „750” dla jugosłowiańskich samochodów przyjęto jako lepiej korespondujące z faktyczną pojemnością silnika.

Z uwagi na duży popyt w Jugosławii na tanie, popularne samochody, wkrótce po rozpoczęciu montażu podjęto decyzję o uruchomieniu ich produkcji licencyjnej, pozwalającej na zwiększenie ilości wypuszczanych pojazdów. Od lat 60. Zastava 750 wytwarzana była od podstaw w Jugosławii, przy tym silniki produkował Zakład im. 21 Maja w Belgradzie. Od 1968 roku produkowano model Zastava 750M, w którym zmieniono kierunek otwierania drzwi, zawieszając je na przedniej krawędzi.