Model: Skoda-Liaz 706 RT
Lata produkcji: 1957 - 1988


Model: Skoda-Liaz 706 RTH Polewaczka
Wydanie: Kultowe Ciężarówki PRL-u nr 44 / DeAgostini


Zaprojektowanie całkowicie nowej ciężarówki tuż po zakończeniu wojny było raczej trudne do osiągnięcia, wobec czego Czesi postanowili po prostu zmodernizować przedwojenną konstrukcję. W ten oto sposób powstała Škoda 706 R (od słowa „rekonstruovaný” oznaczającego dokładnie to samo co w języku polskim), wyposażona w nowego 11,8-litrowego diesla R6 o mocy 146 KM. Oprócz tego nieco poprawiono stylistykę pojazdu i to tak na dobrą sprawę tyle. „R-ka” od samego początku traktowana była jedynie jako model przejściowy, który planowano zastąpić w przyszłości nowszym projektem. W międzyczasie Czesi nieco uprościli całą produkcję: na początku lat 50-tych powróciła ona do Mladá Boleslav, a w 1953 roku wytwarzanie ciężarówek marki Škoda przeniesiono do nowo powstałych zakładów Liberecké automobilové závody czyli LIAZ.
LIAZ odegrał kluczową rolę w dalszej historii modelu 706, bo choć ciężarówkę nadal sprzedawano pod marką Škoda, od tej pory niemal całe przedsięwzięcia badawczo-rozwojowe wraz z produkcją przypadły nowo powstałym zakładom. Ostatecznie uporządkowanie tego całego organizacyjnego bałaganu oraz odbudowa czeskiego przemysłu umożliwiły wprowadzenie w 1957 roku nowego modelu 706 RT, którego seryjne wytwarzanie rozpoczęto rok później. W momencie swojej premiery Škoda 706 RT (nazywana również Škoda-LIAZ 706 RT) pod wieloma względami była ciężarówką bardzo nowoczesną. Przede wszystkim zastosowano w niej całkowicie nowy układ z silnikiem umieszczonym pod szoferką, a pozbawiona wysuniętej do przodu maski kabina ze swoimi obłymi kształtami i dużymi panoramicznymi szybami tak naprawdę nie ustępowała w niczym ówczesnej zachodniej konkurencji. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, iż Czesi ten typ szoferki określali mianem „tramwajowej”, co z resztą odzwierciedlono w nazwie: RT w tym przypadku oznaczało „rekonstruovaný, trambusový”.
Źródło: 40ton.net (link)