Model: Ford Model A
Lata produkcji: 1927 - 1931


Model: GAZ A na licencji Forda Model A.


Model: Ford A 1930 r.
Wydanie: Matchbox: Model of yesteryear


Ford Model A zastąpił wytwarzany od roku 1908, mocno przestarzały model T. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy montażowej 20 października 1927 roku. Początkowo sprzedaż nowego samochodu kształtowała się marnie, jednak Ford A szybko zdobył uznanie klientów.

Pojazd ten posiadał znacznie nowocześniejsze rozwiązania techniczne niż Ford T i stał się w USA jednym z najpopularniejszych samochodów końca lat dwudziestych i początku lat trzydziestych XX wieku. Był drugim w historii fabryki samochodem marki Ford w którego nazwie wykorzystano pierwszą literę alfabetu. Samochód pod takim samym oznaczeniem produkowano w zakładach Forda także w latach 1903–1904. Ford Model A z roku 1903 był pierwszym modelem samochodu jaki produkował Ford.

W latach 1910–1925 Ford zdominował rynek motoryzacyjny w USA swoim masowo produkowanym modelem T, jednak w połowie lat dwudziestych sytuacja zaczęła się zmieniać na rzecz konkurentów takich jak General Motors, którzy dogonili, a nawet zaczęli wyprzedzać Forda. Konkurencja oferowała samochody znacznie nowocześniejsze od Forda T, znacznie lepiej wyposażone, posiadające mocniejsze silniki i lepsze osiągi. Zmusiło to Henry’ego Forda do rozpoczęcia prac nad nowym modelem, czego zwieńczeniem było wprowadzenie do produkcji Forda A.

Ford Model A oferowany był w czterech kolorach, ale żaden z nich nie był czarny. Jego poprzednik, Ford Model T, dostępny był niemal wyłącznie w kolorze czarnym („możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny” – jak mówił Henry Ford). Henry Ford nie interesował się specjalnie wyglądem swoich samochodów, a za design nadwozi modelu A odpowiadał jego syn, Edsel.

Oprócz Stanów Zjednoczonych Ford Model A wytwarzany był także w fabrykach w Kanadzie, Niemczech, Danii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Argentynie, Japonii i Australii. W ZSRR w oparciu o model A w latach 1932-1936 powstawał GAZ-A. Ceny modelu A wahały się od 385 do 1400 USD, zależnie od wersji. Do zakończenia produkcji w marcu roku 1932 powstało ponad 4,8 mln egzemplarzy tego samochodu. Obecnie Ford A jest popularnym w USA samochodem zabytkowym, a właściciele zachowanych do dziś egzemplarzy zrzeszają się w licznych klubach. Ford Model A został zastąpiony w 1932 roku przez Forda Model B.