Model: Fiat Panda
Lata produkcji: 1980 – 2003


Model: Fiat Panda 45 (1981 r.)

Wydanie: Brumm


Model: Fiat Panda 45

Wydanie: Kultowe Auta PRL-u nr 109. / DeAgostini


Fiat Panda I został po raz pierwszy zaprezentowany w 1979 roku.

Pojazd zaprojektowany został przez Giorgetto Giugiaro, którego zadaniem było zaprojektowanie pojazdu tak, aby produkcja wszystkich jego elementów i podzespołów była jak najtańsza. Auto otrzymało proste, pudełkowate kształty, tanie plastiki, prostokątne reflektory oraz płaskie szyby. Produkowane było wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback.

W 1980 roku rozpoczęto produkcję licencyjną pojazdu pod hiszpańską marką SEAT. Wersja osobowa pojazdu oznaczona była symbolem Marbella, a wersja furgonowa Terra. W latach późniejszych planowano uruchomić produkcję pojazdu w polskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych. Z planów zrezygnowano z powodu ogłoszenia w 1981 roku stanu wojennego.

W 1982 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowano dwie odmiany pojazdu: 34 Super oraz 45 Super. Różniły się od pozostałych niewielkimi zmianami stylistycznymi – między innymi nową atrapą chłodnicy, z pięcioma srebrnymi ukośnymi liniami, wykonaną z czarnego tworzywa oraz 5-biegowymi skrzyniami biegów. Pozostałe wersje nadal były produkowane jako modele Comfort. W lutym 1983 roku pojawiła się także wersja 30 Super.

W czerwcu 1983 roku rozpoczęto produkcję pojazdu w wersji z napędem na cztery koła, który zaprojektowany i dostarczony został przez austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch. Wersja ta napędzana była silnikiem czterocylindrowym o pojemności 965 cm³, o mocy maksymalnej 48 KM, pochodzącym z Autobianchi A112. W celu lepszej jazdy pod górę zastosowano pięciostopniową skrzynię biegów z wytrzymałymi kołami zębatymi. Zachowano niezależne zawieszenie kół przednich na wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych; oś tylna była sztywna, na dwóch trapezowych resorach. Panda 4x4 osiągała maksymalna prędkość 135 km/h i radziła sobie ze wzniesieniem 42°. Był to pierwszy mały samochód z silnikiem umiejscowionym poprzecznie z napędem na cztery koła. Samochód ten produkowany był do 1986 roku.

W listopadzie 1984 roku we wszystkich wersjach pojazdu zastosowano zmiany z modeli Super. Poważniejsze zmiany nastąpiły w lipcu 1986 roku, kiedy pojawiły się silniki z rodziny FIRE. Silnik 652 cm³ został zamieniony na jednostkę o pojemności 769 cm³, a 903 cm³ na 999 cm³. Oba silniki były chłodzone cieczą. Modyfikacji uległa sztywna tylna oś, zmieniona na zawieszenie półzależne. W tym samym roku wprowadzono pierwszy silnik wysokoprężny (1302 cm³, moc 36 KM). Szyby drzwiowe dzielone zostały zastąpione całymi, poprawiono ochronę przeciwkorozyjną, zmienił się wystrój wnętrza pojazdu. Została także wprowadzona wersja Van – była to podstawowa wersja wyposażeniowa Pandy, bez tylnej kanapy. Posiadała zaślepki tylnych okien oraz nadbudówkę z czarnego tworzywa z dwojgiem drzwi zamiast tylnej klapy. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosiła 1000 litrów.

W 1991 roku przeprowadzono kolejny face lifting pojazdu. Pojawiła się w ofercie Panda Selecta z bezstopniową skrzynią biegów CVT i nowym silnikiem o pojemności 1108 cm³ i mocy 50 KM/83Nm (0-100 km/h w 16,9s, Vmaks 140 km/h), który zastosowano także w wersji 4x4 Selecta.

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1981 samochód zajął 2. pozycję (za Fordem Escortem MkIII).

  • Panda 30 - z silnikiem R2, 652 cm³ o mocy 30 KM z Fiata 126, (1980)
  • Panda 45 – z silnikiem R4, 903 cm³ o mocy 45 KM z Fiata 127 (1980)
  • Panda 34 – z silnikiem R4, 843 cm³ o mocy 34 KM z Fiata 850 (1982)
  • Panda 4x4 – z silnikiem R4, 965 cm³ o mocy 48 KM z Autobianchi A112 (1983)
  • Panda 750 – z silnikiem R4, 769 cm³ o mocy 33 KM (1986)
  • Panda 1000 – z silnikiem R4, 999 cm³ o mocy 50 KM (1986)
  • Panda 1300D – z silnikiem wysokoprężnym R4, 1302 cm³ o mocy 36 KM (1986)
  • Panda Selecta – z silnikiem R4, 1108 cm³ o mocy 50 KM (1986)

Fiat Panda I generacji występował w serialu „07 zgłoś się”, a także w grze Gran Turismo 4. Wersja Panda 30 otrzymała notę 7.4 według brytyjskiego Royal Automobile Club.