Model: Renault Typ AG
Lata produkcji: 1905 -1914


Model: Renault Typ AG Van 1910

Wydanie: Matchbox: Model of yesteryear


Samochody Renault Typ AG produkowano od 16 listopada 1905 do 1914 roku.

Typ AG posiadał dwucylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1060 ccm i mocy 8 KM. Z czasem powstała wersja AG-1, gdzie zastosowano mocniejszy silnik o pojemności 1205 ccm i mocy 9 KM.
Renault Typ AG powstał z przeznaczeniem na taksówki dla Paryża (gdzie prowadzono testy) i innych francuskich miast. Z czasem powstawały też inne zabudowy.

 

Taxis de la Marne

W lipcu 1914 wybuchła I wojna światowa. Na początku września na froncie zachodnim lewe skrzydło armii francuskiej wycofało się w obliczu ataku wojsk niemieckich, natomiast na prawym skrzydle sytuacja stała się krytyczna, bowiem Paryż był zagrożony wkroczeniem Niemców. 5 września naczelny wódz Francuskich Sił Zbrojnych generał Joseph Joffre rozpoczął kontratak, który przeszedł do historii jako bitwa nad Marną.

W celu wzmocnienia oddziałów francuskiego lewego skrzydła (6 Armii pod dowództwem generała Maunoury’ego), wojskowy gubernator Paryża generał Joseph Gallieni, 5 września 1914 wpadł na pomysł wykorzystania paryskich taksówek w celu jak najszybszego dostarczenia żołnierzy na front. Gwardia Republikańska i policjanci zarekwirowali taksówki na ulicach stolicy Francji. O godzinie 22:00 na placu Esplanade des Invalides zebrało się 630 pojazdów, a następnie przejechały przez Paryż, by zabrać żołnierzy 103. i 104. Pułku Piechoty. Do każdego samochodu wsiadło czterech lub pięciu żołnierzy, których przewieziono do dwóch miejscowości w Pikardii: Nanteuil-le-Haudouin i Silly-le-Long, blisko strefy walk. Wynajęcie taksówek kosztowało rząd francuski 70 000 franków, co było wartością 12 nowych samochodów Renault.

Przewiezienie żołnierzy dwóch pułków (około 3000 ludzi) taksówkami było skromnym wkładem, biorąc pod uwagę skalę toczącej się bitwy; większość żołnierzy dotarła na front pociągami. „Taksówki znad Marny” symbolizują francuską determinację, by powstrzymać niemieckie natarcie.