Model: MZMA Moskwicz 407
Lata produkcji: 1958 - 1960
Silnik: R4; 1358 ccm; 45 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 16. / DeAgostini


Stanowiący kolejny model z linii rozwoju samochodów Moskwicz, model 407 wywodził się z konstrukcji poprzedniego Moskwicza 402, przejmując jego nadwozie i podwozie. Głównym ulepszeniem był mocniejszy 4-cylindrowy silnik górnozaworowy OHV z aluminiową głowicą. Produkcję samochodu rozpoczęto w maju 1958 roku, a zakończono w październiku 1963. Od grudnia 1959 roku trójstopniową skrzynię biegów zastąpiono czterostopniową, zastosowaną po raz pierwszy w radzieckim samochodzie osobowym.

Samochód podlegał w toku produkcji ograniczonym zmianom zewnętrznym. Pierwsze wersje produkcyjne różniły się zewnętrznie od modelu 402 jedynie krótszą chromowaną ozdobą na przedniej krawędzi tylnych błotników. W 1960 zasadniczej zmianie uległa atrapa chłodnicy – grubą poziomą chromowaną belkę we wlocie powietrza zastąpiła chromowana krata, zmieniono też tylne światła. W styczniu 1961 umieszczoną z przodu na masce stylizowaną czerwoną flagę zamieniła gładsza metalowa ozdoba, a w lutym 1962 usunięto pionowe kły ze zderzaka.