Model: Mercedes Simplex 40 HP
Lata produkcji: 1902


Seria: Mercedes-Benz Collection

Producent: IXO Models dla Altaya


Na trasie wiodącej z Nicei na wzgórze, na którym leży La Turbie, wyścigowa maszyna zajęła pierwsze trzy miejsca. Anglik E. T. Stead pobił tam rekord przejazdu, osiągając średnią prędkość 55,2 km/h, a za nim uplasowali się Albert „Georges” Lemaître i Wilhelm Werner. To nie koniec triumfów: w wyścigu na dystansie jednej mili Henri Degrais ustanowił nowy rekord świata – 83,2 km/h ze startu zatrzymanego.

Liczby te dokumentują poziom maksymalnych osiągów sprzed 120 lat. To prawdziwie epokowe wartości – zwłaszcza w kontekście uzyskiwania ich na publicznych, nieutwardzonych drogach. E. T. Stead i jego koledzy okazali się prawdziwymi wirtuozami za kierownicą najlepszej dostępnej wówczas konstrukcji – wyścigowego Mercedesa-Simplexa z silnikiem o 4 cylindrach.

W ramach kolejnej ewolucji konstrukcji na rok modelowy 1902 projektanci pod kierownictwem Wilhelma Maybacha skupili się na szeregu szczegółowych ulepszeń, które przyczyniły się między innymi do łatwiejszej obsługi pojazdów. Znalazło to odzwierciedlenie w nazwie nowych modeli – „Mercedes-Simplex”, nawiązującej do ich przyjaznego użytkowania. Jednocześnie poszerzono ofertę samochodów. W 1902 r. firma DMG wprowadziła na rynek trzy modele: Mercedes-Simplex 20 hp (pojemność skokowa 4084 ccm), 28 hp (pojemność skokowa 5322 ccm) oraz 40 hp (pojemność skokowa 6785 ccm). W gamie nie było wówczas jeszcze rozróżnienia pomiędzy maszynami na co dzień i do jazdy sportowej. Przykład: po stosunkowo nielicznych modyfikacjach 4-miejscowy otwarty samochód typu tonneau można było przekształcić w 2-miejscowy pojazd wyścigowy na potrzeby sportowej rywalizacji z automobilami innych zamożnych klientów.

Źródło: Automotoklassik (link)