Model: Polski Fiat 125p 4×4
Rok produkcji: 1977
Silnik: R4; 1481 ccm; 75 KM


Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 169. / DeAgostini


W 1977 roku zbudowano tu dwa egzemplarze prototypowego Polskiego Fiata 125p kombi z napędem 4x4.
Była to ciekawa konstrukcja stworzona z wykorzystaniem podzespołów układu napędowego radzieckiego samochodu terenowego Łada Niva, który właśnie pojawił się na rynku radzieckim (u nas pojawiły się tylko informacje o nim). Opracowanie, a głównie zbudowanie, własnych rozwiązań napędu 4x4, np. skrzyni rozdzielczej czy reduktora, było zbyt kosztowne, dlatego planowano import potrzebnych części ze Związku Radzieckiego. Tam jednak zapotrzebowanie było tak duże, że ledwo wystarczało na zaspokojenie rynku wewnętrznego oraz lukratywnego eksportu do krajów dewizowych.

Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/zdjecia/motohistoria/news-nieznane-samochody-polski-fiat-125p-4x4,nId,4654714#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefo

Powstało zaledwie kilka egzemplarzy tego auta z napędem na cztery koła. Moment obrotowy na przód i tył przekazywano poprzez specjalną skrzynię rozdzielczą. Kabina niewiele się różniła od standardowej. Pojawiły się tylko dwa dodatkowe lewarki do sterowania reduktorami i układem różnicowym. Mimo, że napęd na 4 koła był stały i nie dało się go rozłączyć, to testy drogowe wypadły pomyślnie i auto otrzymało pozytywne recenzje.

Do produkcji seryjnej jednak nie doszło. Problem polegał na tym, że układ przeniesienia napędu i przedni most zaadoptowano z radzieckiej Łady Nivy. Produkcja seryjna zależała od dostaw tych zespołów z Togliatti. Niestety Rosjanie nie chcieli się dzielić swoją konstrukcją, widząc zagrożenie dla Nivy, która doskonale sprzedawała się na zachodzie.

Źródło: Klassikauto (link)