Model: Csepel D-344
Lata produkcji: 1961 - 1975


Wydanie: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 39. / DeAgostini


Csepel D-344 to średniej wielkości, 3-tonowa ciężarówka terenowa 4x4, produkowana przez węgierskiego producenta Csepel Autógyár w latach 1961-1975. Po raz pierwszy została zaprezentowana publiczności na Targach Lipskich na początku 1963 roku.  Węgierska Armia Ludowa zakupiła ogromne ilości D-344 i ostatecznie używała go jako swojej standardowej ciężarówki. Okazał się solidny i niezawodny.

 

Csepel D-344 wykorzystuje spawaną ramę i ma dwie napędzane na stałe osie z resorami piórowymi Przednia oś ma pojedyncze koła, natomiast tylna oś ma koła bliźniacze. Wszystkie koła mają rozmiar 9,00–20,00 cala. W standardowej konfiguracji D-344 ma prześwit 270 mm i głębokość brodzenia 800 mm. D-344 posiada pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami bębnowymi na wszystkich kołach. Kąt rampy wynosi 35° na przedniej osi i 25° na tylnej osi; maksymalna zdolność pokonywania wzniesień wynosi 44%.

Csepel D-344 jest napędzany wolnossącym, czterocylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym Csepel D-414H o pojemności 5,5 litra z wtryskiem do komory wstępnego spalania . Wytwarza maksymalny moment obrotowy 33 kp⋅m (324 N⋅m) przy 1500 obr./min i ma moc znamionową 95 KM (70 kW) przy 2300 obr./min.

Moment obrotowy przekazywany jest z silnika na manualną pięciobiegową skrzynię biegów z jednotarczowym suchym sprzęgłem . Skrzynia rozdzielcza, która przenosi moment obrotowy zarówno na przednią, jak i tylną oś, obejmuje również mechanizm różnicowy przedniej osi. Dlatego D-344 ma dwa wały napędowe , które przenoszą moment obrotowy z przekładni rozdzielczej na przednią oś, po jednym na każde koło. Ten projekt został wybrany, aby umożliwić niższy punkt mocowania silnika, a tym samym niższy środek ciężkości. Skrzynia rozdzielcza ma blokadę mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia możliwości terenowych D-344.

 

Przy masie 5700 kg; zawiera 215 litrów paliwa. Csepel D-344 może osiągnąć maksymalną prędkość 82 km/h. Spalanie to 28,7 l/100 km. Standardowa ładowność wynosi 3000 kg; dodatkowo D-344 może ciągnąć przyczepy o masie do 2000 kg. Wojskowe wersje D-344 były wyposażone w przednią wyciągarkę.