Model: Datsun 510
Lata produkcji: 1968 - 1973


Model: Datsun 510 BRE (1971 r.)
Kierowca: John Morton (46)

Zawody: Mistrz Trans-Am 1971 i 1972

Team: BRE Datsun

 

Wydanie: Bburago


Datsun 510 to seria Datsun Bluebird sprzedawana od 1968 do 1973 roku i oferowana poza USA i Kanadą jako Datsun 1600 .

510-tka  została zainspirowana współczesnymi europejskimi sedanami, w szczególności BMW 1600-2 z 1966 roku — wyposażonym w silnik z górnym wałkiem rozrządu i niezależnym zawieszeniem na cztery koła za pomocą kolumn MacPhersona z przodu oraz wahaczy na tylnych kołach.

Wprowadzony na rynek w październiku 1967, style nadwozia obejmowały oryginalny czterodrzwiowy sedan, dwudrzwiowy sedan (czerwiec 1968), pięciodrzwiowy kombi i dwudrzwiowe coupé (listopad 1968).

Seria 510 zasłynęła z sukcesów Nissana w rajdach poza Japonią i utorowała drogę do większej sprzedaży Nissana na arenie międzynarodowej.

Model 510 jest najbardziej znany w Stanach Zjednoczonych ze swojej konkurencyjności w serii Trans Am w klasie poniżej 2500 cm3. Datsun wygrał swoją klasę w 1971 i 1972 roku. Datsun 510 pozostaje jednym z najpopularniejszych samochodów seryjnych w licznych amatorskich klasach wyścigów SCCA, częściowo dzięki zobowiązaniu Nissan Motor Corporation w USA do zapewnienia szerokiego wyboru popularnych części zamiennych z wielu obszarów centra dystrybucji części, specjalne części zamienne z ich głównego centrum dystrybucji części (z siedzibą w Los Angeles), a także części z Nissan Motorsports, działu wydajności Nissana (z siedzibą w Tennessee).

Datsun 1600 był również bardzo konkurencyjny w Rajdowych Mistrzostwach Australii, wygrywając w latach 70. i 80. zarówno w klasach, jak iw klasach, a obecnie w klasach historycznych.


Seria Trans-Am została stworzona w 1966 roku przez Johna Bishopa, prezesa Sports Car Club of America (SCCA). Pierwotnie znany jako Trans-American Sedan Championship , nazwa została zmieniona na Trans-American Championship w 1967 roku i odtąd. W rzeczywistości seria przeszła przez lata pod co najmniej dwudziestoma różnymi nazwami. Niektóre były powiązane ze sponsorami, inne nie. Z biegiem czasu ewoluował od oryginalnego formatu serii Manufacturers' Championship dla zmodyfikowanych pasażerskich sedanów i coupé do obecnej formy jako Drivers' / Manufacturers' Championship Series, która jest otwarta dla GTstylowe samochody wyścigowe. Mistrzowie kierowców zostali oficjalnie uznani, a Mistrzostwa Kierowców przyznawane od sezonu 1972. Seria została anulowana po 2006 roku, ale została wznowiona w 2009 roku, przy użyciu samochodów opartych na SCCA GT-1.