Model: Renault 16
Lata produkcji: 1965 - 1980


Wydanie: Kultowe Auta PRL-u  nr 133. / DeAgostini


Renault 16 uznawany jest za pierwszy na świecie samochód osobowy z nadwoziem typu hatchback. Oprócz dużej tylnej klapy posiadał również składane tylne siedzenia, co znacznie zwiększało jego użyteczność. Ze względu na swoją innowacyjność i nowoczesność został wybrany europejskim Samochodem Roku 1966.

Mimo iż mierzył zaledwie 4230 mm długości, co odpowiada dzisiejszej klasie samochodów kompaktowych, to wówczas był w warunkach europejskich uznawany za auto klasy średniej.

Pierwsze zdjęcia modelu pokazano w sierpniu 1964 roku. Mimo że pierwsze modele opuściły fabrykę jeszcze w grudniu tego samego roku, to debiut odbył się w styczniu 1965 roku, a sprzedaż rozpoczęto w kwietniu. Pierwsza wersja R16 DL wyposażana była jedynie w silnik 1.5 l. o pojemności 1470 cm³ i mocy 59 KM oraz czterobiegową skrzynię biegów. W 1967 roku zmieniono deskę rozdzielczą. Silnik 1.6 l. o pojemności 1565 cm³ i mocy 67 (wersja TL) lub 83 KM (wersja TS) pojawił się w 1968 roku. Rok później pojawiły się wersje z automatyczną skrzynią biegów (TA, TLA). W 1971 roku model przeszedł drobne zmiany. W 1973 roku zaprezentowano model R16 TX z silnikiem o pojemności 1647 cm³ i mocy 93 KM. Od pozostałych wersji różnił się podwójnymi przednimi reflektorami. Stał się najbogatszą wersją wyposażeniową tego modelu, wyposażaną m.in. w tylną wycieraczkę, elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. W 1976 zaprzestano produkcji wersji TSA, w 1979 TA, TLA, a ostatnie modele TL i TX zjechały z taśmy na początku stycznia 1980 roku.

Za następcę modelu R16 można uznać Renault 20/30, które pojawiło się już w 1975 roku.