Model: MAZ-505

Lata produkcji: 1962

Silnik YaMZ-236:  V6; 11 150 ccm; 180 KM


Model: MAZ-505 (1962 r.)

Seria: Наш Автопром (NashAvtoprom) / Rosja.


MAZ-500 to radziecka ciężarówka produkowana w Mińskiej Fabryce Samochodów. Pierwszy prototyp MAZ-500 pojawił się już w 1955 r. i został zaprezentowany publiczności w 1958 r. Opóźnienia w rozwoju silnika przesunęły pełną produkcję do 1965 r., chociaż ograniczona produkcja rozpoczęła się w 1963 r. MAZ-500 posiada kabinę nad silnikiem zamiast konwencjonalnego układu MAZ-200. Zrobiono to, aby zwiększyć ładowność i zmniejszyć masę, a także zmniejszyć zużycie paliwa. Silnik V8 był dość nowoczesny (z bezpośrednim wtryskiem)  o mocy 180 KM (132 kW) przy 2100 obr./min. Konstrukcja ciężarówki była również innowacyjna, z odchylaną kabiną, która również była rzadkością na Zachodzie. Posiadał również szereg funkcji zaprojektowanych tak, aby ciężarówka mogła działać w trudnych warunkach panujących na Syberii.

MAZ-505 to odmiana od początku projektowana z myślą o wykorzystaniu przez Armię Radziecką. Auto posiadało duży prześwit i dzielnie radziło sobie w terenie. Mimo iż zdobyło uznanie ze strony wojskowych ostatecznie do seryjnej produkcji wdrożono ciężarówkę GAZ-66.

 

MAZ-500/500A był produkowany od 1963 r. (pełna produkcja rozpoczęła się w 1965 r.) do 1977 r., a modernizacje miały miejsce w latach 1970 i 1977. MAZ-5335 był modelem po faceliftingu, który pojawił się w 1977 roku; ta wersja była budowana do 1990 roku. Modele przeznaczone do cięższych ładunków mają wersję ośmiocylindrową o nazwie YaMZ-238 o mocy 240 KM.