ZSD Nysa 522M (mikrobus)
Lata produkcji: 1968-199
Silnik: M-20 lub S-21


Seria: Welly / Waloryzacja


W nowym modelu Nysy zdecydowano się na poważną modernizację dotychczasowego auta. Główny nacisk położono na dalsze ulepszenie technologii oraz na podniesienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Do fabryki przyjechał wówczas emerytowany projektant amerykański, który wprowadził zmiany w dotychczasowym modelu Nysy. Między innymi zmienił wygląd przodu oraz zastosował w nowej Nysie lepszą i poręczniejszą maskę dostępu do silnika, która do tej pory była zdejmowana za pomocą dwóch kluczy, które były często gubione. Nowa maska była otwierana na zawiasach, jak w większości dzisiejszych samochodów.

Prototypy nowego samochodu oznaczonego symbolem "521" wykonane zostały w 1968 r. Został on zatwierdzony do produkcji i przedstawiony publicznie na XXXVII Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1968 roku. Był to dziesiąty rok produkcji samochodów Nysa, rocznica ta podkreślona została przez zmianę nazwy zakładów na Zakład Samochodów Dostawczych. Nysa 521 w 1969 roku produkowana była w odmianach: furgon, towos, mikrobus, sanitarka, kinowóz i izotermicznej.

 

Duże zainteresowanie wzbudziły Nysy 521 wystawione w 1971 roku na Międzynarodowej Wystawie Samochodów w Brukseli. Napłynęły zamówienia z Belgii i RFN.
Zgodnie z życzeniami odbiorcy niemieckiego, dostarczane samochody miały podwyższony o 100 mm dach i czterobiegowe skrzynie przekładniowe. Podwyższony dach wyróżniał Nysę 522 od 521.