Model: FSO Polonez Long
Lata produkcji: 1979


Wydanie: Legendy FSO nr 5. / DeAgostini


W 1979 roku OBRSO stworzyło prototypy Poloneza noszące miano ,,Long”. W stosunku do seryjnego egzemplarza tego auta, wydłużono płytę podłogową (wzmocnioną dwiema podłużnicami umieszczonymi pomiędzy osiami kół) oraz dach (samochód miał 5120 mm długości i ważył 1243 kg). Z zewnątrz poza długością auto różniło się od innych wersji trzecią parą drzwi a w kabinie zamontowano dwa dodatkowe fotele. Podobnie jak z innymi prototypami Poloneza, losy Longa są do dziś dnia nieco zawiłe. Legenda zasłyszana od pracowników FSO głosi, że fabryka zamierzała wyprodukować 49 takich pojazdów (po jednym dla każdego z dygnitarzy w każdym województwie). Podobno w FSO pojawili się nawet ważni członkowie partii aby zobaczyć ten prototyp i odbyć nim krótką przejażdżkę. Niestety na jednym z przejazdów kolejowych pod Warszawą Long najzwyczajniej w świecie…złamał się. Był to oczywiście jego koniec i nie było mowy o dalszych pracach nad prototypem. Powstały więc tylko dwa egzemplarze tego auta w kolorach kości słoniowej i brązowym (ten drugi posiadał specjalny otwór w dachu z laminatową pokrywą). Samochody te przez jakiś czas służyły pracownikom OBRSO na dojazdy do pracy (z Warszawy do Falenicy).

Czytaj więcej na: Borewicze.pl (link)