Model: Polski Fiat 125p Monte Carlo
Lata produkcji: 1974 - 1975


Model: Polski Fiat 125p Monte Carlo 1600
Wydanie: konwersja modelu DeAgostini


Na przełomie 1973 i 1974 roku zaprezentowano publicznie dwie sportowe wersje Polskiego Fiata 125p, nazwane imionami rajdów, w których wozy FSO odnotowały swoje największe sukcesy: Monte Carlo 1600 i Akropolis 1800. Pojazdy powstały przez zamontowanie w karoserii Polskiego Fiata 125p silników – 1600 ccm i 1800 ccm – pochodzących z włoskiego Fiata 132. Przeznaczeniem tych wozów były zmagania sportowe, głównie w rajdach.

 

W sprzedaży dewizowej wersja Monte Carlo kosztowała około 3400 dolarów, a Akropolis – 3600 dolarów. Dla przeciętnego Polaka były to kwoty astronomiczne. Była to mniej więcej równowartość dwóch seryjnych Polskich Fiatów 125p. Za 3600 dolarów można było w Pekao kupić nieduże, dwupokojowe mieszkanie w Warszawie.

 

Według danych fabrycznych Polski Fiat 125p Monte Carlo wyposażony był w silnik 1600 o mocy maksymalnej 98 KM przy 6000 obr./min. i osiągał prędkość maksymalną 165 km/h. Wersja Akropolis miała silnik 1800 o mocy 105 KM przy 6000 obr./min. i osiągała prędkość maksymalną 170 km/h. Oba modele miały spory potencjał do indywidualnych modyfikacji, oczywiście jeżeli było to dozwolone w przepisach imprez, w których miały startować.

Najprawdopodobniej (różne źródła podają odmienne dane), wielkość produkcji wynosiła około 800 – 900 sztuk Polskiego Fiata 125p Monte Carlo i około 50 sztuk wersji Akropolis. Wytwarzanie obu sportowych wersji zakończono w 1975 roku.
Wielkość produkcji była istotna z punktu widzenia rywalizacji na arenie międzynarodowej, gdyż z tym wiązała się homologacja FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) i dopuszczenie tych wozów do startów oraz klasyfikacji. Taki status osiągną model Monte Carlo, Akropolis powstał w zbyt małej serii.

Źródło: Motofakty.pl (link)