Model: JZS Jelcz 315
Lata produkcji: 1968-1982
Silnik: SW 680; R6; 11100 ccm; 200 KM


Model: Jelcz 315 "Presko"

Seria: Kultowe Auta PRL-u Wydanie Specjalne /  Waloryzacja


    Marka PRESKO ma wieloletnią tradycję. Od roku 1957 wrocławska Wytwórnia Urządzeń Komunalnych produkowała pod nią zamiatarki, śmieciarki, wciągniki hakowe i bramowe oraz pojemniki na odpady i drobny sprzęt komunalny. Od 2005 roku, po zakończeniu produkcji i likwidacji przedsiębiorstwa, prawa do marki należą do spółki HEWEA.
Źródło: Presko (link)

 

     Samochód Jelcz 315 był następcą mało udanego samochodu Żubr A80. W celu zwiększenia trwałości i niezawodności, najbardziej awaryjne zespoły Żubra A80 zostały zastąpione nowymi. Zastosowano nowy 6-cylindrowy, pionowy silnik wysokoprężny model SW 680, którego produkcję rozpoczęła WSK Mielec w Mielcu na podstawie licencji zakupionej w 1966 r. w firmie Leyland. Do tego silnika dostosowano nową, 5-biegową skrzynię przekładniową, której konstrukcję opracowano w Fabryce Przekładni Samochodowych FPS Tczew w Tczewie.
Pojazd osiągał prędkość maksymalną 87 km/h.

Zużycie paliwa wynosiło ok. 28l/100 km.
     Jelcza 315 produkowano do 1982 roku, kiedy to został zastąpiony przez model Jelcz 325.