Model: KamAZ 5320
Lata produkcji: 1976 - 2001



Ogólny układ KamAZ-5320 jest typowy dla ciężarówek tamtych czasów. Trzyosobowa kabina samochodu znajduje się nad silnikiem i za pomocą mechanizmu skrętnego pochyla się do przodu, otwierając dostęp do silnika. Silnik, sprzęgło i skrzynia biegów tworzą jedną jednostkę napędową zamontowaną z przodu, z tyłu i wspornikach.

Opracowane samochody Kamaz były przystosowane do temperatur od -40 do +50 stopni Celsjusza, a także do pracy na wysokości do 3000 m nad poziomem morza. Aby uzyskać wysokie średnie prędkości, zdecydowano, iż napęd musi uzyskiwać wskaźnik mocy 8 KM na tonę masy w pełni załadowanego pojazdu. W 1975 r. poinformowano w prasie o zastosowaniu do napędu 8-cylindrowych, widlastych silników JAMZ o mocy 210 KM oraz silnika JAMZ-7401 o zmniejszonym stopniu sprężania i mocy 180 KM. W ciągnikach siodłowych miały być stosowane 10-cylindrowe silniki JAMZ-741 o mocy 260 KM.

 

Początkowo produkcja objęła 4 podstawowe modele:

  • Kamaz-5320 - samochód skrzyniowy dostosowany do jazdy z przyczepą
  • Kamaz-5510 - wywrotka tylnozsypowa
  • Kamaz-5410 - ciągnik siodłowy
  • Kamaz-4310 - samochód wojskowy z napędem 6x6 i pojedynczymi kołami

Pojazdy były zunifikowane konstrukcyjnie. Podstawowy Kamaz-5320 posiadał trzymiejscową kabinę. Nacisk na oś przednią przy pełnym załadunku wynosił 6 ton, a nacisk na każdą oś tylną - po 5,5 t, łącznie 11 t. Po dołączeniu przyczepy o masie maksymalnej 11,5 t (zwykle na dwóch osiach z kołami bliźniaczymi - typ GKB-8350) uzyskiwano dość pojemny zestaw o masie całkowitej 22,6 t. To niemal dwa razy mniej, niż współczesny ciągnik siodłowy (40 t), ale w realiach lat 70. były to znaczne osiągi. Pojazd z przyczepą uzyskiwał prędkość 60 km/h w 40 sekund. Pytanie "ile do setki" w wypadku samochodów ciężarowych jest oczywiście nietaktowne, nie mniej jednak można wspomnieć, że prędkość maksymalna wynosiła 85 km/h.