Model: Steagul Rosu (ROMAN) SR 113 Bucegi
Lata produkcji: 1964 - 1974


Model: SR 113 Bucegi (1964 r.)
Wydanie: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 32. / DeAgostini


W 1954 zakłady wypuściły na drogi pierwsze ciężarówki na licencji ZiS-a o nazwie SR 101. Wyposażone były w 6-cylindrowy silnik o pojemności 5,5 l. Ładowność wynosiła 4 tony, a prędkość maksymalna sięgała 65 km/h. Samochód ten produkowany był w wersji skrzyniowej i w wersji wywrotka aż do 1961. W 1958 podjęta została decyzja o konstrukcji nowego pojazdu, gdyż ZiS 150 nie odpowiadał międzynarodowym standardom. Nowa konstrukcja wyposażona była w gaźnikowy silnik V-8 o mocy 103 kW, a kabina produkowana była przez francuską firmę Chausson. Latem 1960 pierwsze pojazdy wyjeżdżające z linii produkcyjnych oznaczono jako SR 131. Program produkcyjny obejmował dwa modele: Carpati o ładowności 3 ton i Bucegi o ładowności 5 ton. Produkowane były w wersjach takich jak: long, lora, dźwig, podwójna kabina i pojazd militarny. Samochody na eksport wyposażane były w silniki Torpedo, Perkinsa i Mercedesa. W 1967 ogłoszony został przetarg na produkcję nowego modelu o ładowności 12-18 ton z silnikiem Diesla i kabiną typu COE. Oferty złożyły wtedy: Büssing, Mercedes-Benz, MAN i Unic. Po długich pertraktacjach wybrano MAN-a. W 1971 roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy MAN-em a rządem rumuńskim. Licencja dotyczyła dwóch ciężarówek – średniej klasy z silnikiem 135 KM i ciężkiego z silnikiem 215 KM o ładowności do 36 ton. Kabina pochodziła z przedsiębiorstwa Saviem, silniki dostarczała początkowo Rába. Od tej pory nowe pojazdy nosiły nazwę Roman (skrót od România-MAN). Licencja obejmowała wszelkie możliwe nadwozia, jak również wersje 2 i 3-osiowe.

 

W Braszowie istniała od 1921 wytwórnia lokomotyw i wagonów o nazwie Astra. Później zmieniono nazwę na România Locomotiv (Romloc). Od 1940 roku Astra produkowała uzbrojenie oraz amunicję. Po II wojnie światowej rumuńska polityka gospodarcza uległa przeobrażeniom. Planowa gospodarka socjalistyczna i kolektywizacja rolnictwa spowodowały wzrost zapotrzebowania na transport. Rząd podjął decyzję o uruchomieniu produkcji ciężarówek w fabryce w Braszowie. W 1948 została przemianowana na Steagul Rosu, co – w tłumaczeniu na język polski – oznacza Czerwony Sztandar.