ZSD Nysa 522 KW Milicja Obywatelska
Lata produkcji: 1968 - 1994
Silnik: M-20 lub S-21


Seria: Kultowe auta PRL-u Wydanie Specjalne


Seria: Welly / Waloryzacja


Samochody Nysa 521 i 522 produkowano w znacznych ilościach także na potrzeby Milicji Obywatelskiej, której stały się jednym z symboli (znanym potocznie jako „suka”). Dla potrzeb milicji opracowano też specjalne wersje, różniące się od pojazdów na rynek cywilny, przede wszystkim posiadaniem odsuwanych drzwi po obu stronach przedziału pasażerskiego, w celu sprawnego opuszczania pojazdu na obie strony, oraz klapą w dachu. Podstawową wersją była Nysa 521/522 KW (konwojowo-wypadowa), która miała w tylnej części przedział dla osób zatrzymanych lub aresztantów, z ławkami pod ścianami, oddzielony przegrodą od reszty wnętrza, bez okien po bokach. Dostęp do niego był przez standardowe pojedyncze drzwi z tyłu, lecz miały one metalową siatkę po wewnętrznej stronie szyby i były dodatkowo zabezpieczane przez specjalne zamknięcie w postaci zewnętrznego pionowego metalowego pręta. W przedziale załogi były trzy miejsca dla funkcjonariuszy. Wersja 521/522 OW (operacyjno-wypadowa) przeznaczona była do transportu pododdziałów milicji, w tym ZOMO i mieściła dziewięciu funkcjonariuszy wraz z kierowcą. Oprócz bocznych drzwi po obu stronach, wyróżniała się ona podwójnymi drzwiami w tylnej ścianie i dodatkowymi oknami w tylnej części po bokach. Trzecią odmianą była Nysa 521/533 RSD (ruchome stanowisko dowodzenia), która miała nadwozie jak wersja OW, lecz inaczej zaaranżowane wnętrze, z podwójnymi fotelami pod ścianami i stolikiem na mapę pośrodku. Wersja ta miała dodatkowo ogrzewanie postojowe. Wersje milicyjne miały dodatkowe wyposażenie, jak radiostację, niebieskiego „koguta” pojazdu uprzywilejowanego, podwójne syreny i megafon na dachu oraz reflektor szperaczNapis Milicja był również przetłoczony. Wersje te miały również podwójne zbiorniki paliwa i mogły mieć cztery akumulatory. Samochody Nysa były przez pewien czas używane jeszcze przez Policję.