Model: ARO 240
Lata produkcji: 1972 - 2006
Silnik: 2,5 ARO: R4;  2512 ccm; 67 KM


Seria: Kultowe auta PRL-u nr 76. / DeAgostini


Samochód terenowy produkowany przez rumuńską firmę ARO (Auto România) w wielu wersjach nadwoziowych i silnikowych.

Dostępny był jako 3- i 5-drzwiowy SUV, 2- i 4-drzwiowy pick-up oraz 2- i 4-drzwiowy kabriolet. Do napędu używano silników R4 benzynowych m.in. produkcji Renault (Renault L25) o pojemności 2,5 l (83 KM, 120 km/h), oraz diesla m.in. produkowanego przez fabrykę traktorów Uzina Tractorul Brașov 3,1 l (68 KM, 110 km/h), a także przez polską firmę Andoria. Moc przenoszona była na dwie osie. Auto posiadało 4- i 5-biegową skrzynie biegów.

ARO 24 dobrze sprawował się w terenie, pokonując wzniesienia 70% i na głębokość brodzenia 61 cm.

W latach 80. samochód przeszedł modyfikacje polegające m.in. na zamontowaniu okrągłych reflektorów, oraz - na użytek niektórych rynków - silnik Peugeot D.

Do roku 1985 wyprodukowano w sumie 125 000 pojazdów ARO 24, z czego 93 000 na eksport. Korzystna cena, oraz komfort jazdy spowodowały, że pojazdy eksportowano do wielu krajów (w tym do Kanady, USA, Australii).

Model ARO 240 to wóz dwudrzwiowy, ośmioosobowy.
Historia zakładów sięga 1953 roku, kiedy rozpoczęto tu produkcję rowerów i motocykli. Początkowo zakłady nosiły nazwę IMS (Intreprinderea Metalurgica de Stat - Państwowe Zakłady Metalowe).
W 1957 roku fabryka rozpoczęła małoseryjną produkcję samochodów terenowych IMS 57, wzorowanych na radzieckich samochodach terenowych GAZ-69.
W 1972 roku rozpoczęto produkcję pojazdu własnej konstrukcji − ARO 24. W 1980 roku pojawia się kolejny samochód własnej konstrukcji − ARO 10. We wrześniu 2003 roku amerykańska firma Cross Lander przejęła 68,7% udziałów w ARO, za kwotę 180 000 dolarów. Udziałowiec miał zainwestować w firmę 2 mln dolarów, jednakże nie wywiązał się z umowy i sprawa znalazła swój finał w sądzie. Ostatecznie w czerwcu 2006 roku przedsiębiorstwo ARO ogłosiło bankructwo.