Model: Polski FIAT 125p WPT 1313
Lata produkcji filmu: 1985-1986
Silnik: R4; 1481 ccm; 70 KM


Seria: Kolekcja PRL / Daffi


Seria: Welly. Model poddany waloryzacji.

Do pewnego czasu można było nabyć legendarną „1313” w skali 1:43 od firmy Welly lub z 5. Numerem serii „Taksówki Świata” Amercom.  W sumie nie wiem który jest gorszy, ale chyba ten gazetkowy. A to dlatego że dostajemy autko takie samo ale dwa razy droższe. Choć nie, ten z gazety jest gorszy.
Moja taryfa to Welly po kilku próbach poprawienia fabryki. Tak więc mamy autko (celowo nie piszę „model”) w którym:
- pomalowałem wnętrze na czarno – boczki były żółte,
- czerwona kropka symbolizuje naklejkę NGK.
- pomalowałem wszystkie trzy lusterka na czarno i  srebrno,
- pomalowałem od wewnątrz światła przednie na srebrno,
- wycieniowałem felgi,
- pomalowałem na czarno gumę na zderzakach,
- dodałem logo Polski FIAT w miejsce FSO
- nałożyłem kalkomanię oraz tablice rejestracyjne (zestaw z Allegro).
Efekt… no cóż… z połączenia marnego modelu i marnych umiejętności nic spektakularnego nie mogło wyjść, ale przynajmniej miałem co robić wieczorami.

Alternatywa to zrobienie WPT 1313 na modelu FSO 125p MR’83 od DeAgostini.


To że w serialu „Zmiennicy” mamy do czynienia z fikcyjną historią nie dziwi nikogo… To że WPT jest fikcyjnym przedsiębiorstwem chyba też. Nawet z żółtym Fiatem jest coś nie tak… A co jest tam prawdziwe… Wszystko w około. Świat który już nie wróci, czasy młodości wielu z nas, materiał wręcz dokumentalny. To właśnie jest siłą tego serialu! Za to ciągle kochamy „Zmienników”. Bareja w swoim ostatnim dziele wystawił piękną laurkę ostatnim latom PRL-u. I nie drogie dzieci… te absurdy i ten świat nie były tylko wizją genialnego reżysera. Ten genialny reżyser po prostu potrafił ukazać tamtą rzeczywistość w formie zdatnej do przełknięcia i zbudował na niej ciekawą historię dwójki warszawskich taksówkarzy.
A co z Fiatem 125p w kolorze „Safari”. Film kręcono w latach 1985-86. Wtedy też toczy się akcja serialu. Nasz Polski Fiat jest nowym autem, jednym z 11 wybrakowanych wozów przeznaczonych na eksport. Sęk w tym, że licencja Fiata wygasła 1-go  stycznia1983 roku. Tak więc nowy wóz z Żerania powinien mieć już okrągłe logo FSO.
Przy okazji, tablice WAE 606B też są fikcyjne.
W rzeczywistości żółty WPT1313 był grany przez dwa, może nawet trzy Fiaty. Z czego jeden z nich grał na co dzień, a pozostałe okazyjnie. Nasz główny „aktor” został wyprodukowany między 1979 – 1980 rokiem i prawdopodobnie był prawdziwą taksówką. Do filmu trafił już jako auto mocno wyeksploatowane, aby stać się legendą.