Model: Łada Samara (WAZ 2109 - pięciodrzwiowy)
Lata produkcji: 1987–2004
Wydanie: Kultowe Auta PRL-u nr 56. / DeAgostini
Model: Łada Samara (WAZ 2109)
Seria: Auta PRL-u Złota Kolekcja nr 55. / DeAgostini
Nowoczesna przednionapędowa Łada Samara miała być hitem Związku Radzieckiego zarówno na rynku zagranicznym, jak i wewnętrznym, zastępując starzejącą się linię
„klasyki” (Łada 2101 i pochodne). Rodzinę zupełnie nowych, nowoczesnych silników 1.1 (55 KM), 1.3 (65 KM) i 1.5 (72–75 KM) zaprojektowano we współpracy z Porsche. Także zarówno konstrukcja
podzespołów mechanicznych, jak i nadwozia była w momencie debiutu nowoczesna, choć uproszczona i zdecydowanie słabo dopracowana w porównaniu do konkurencji. Dzięki trochę niższej cenie,
szybko znalazła wysokie miejsce na rynku tanich aut kompaktowych. Wnętrze wykonano bardzo ubogo i z materiałów o niższej jakości. Samara najwięcej traciła z powodu zastosowania fatalnych
materiałów oraz niedbałej produkcji, co odbiło się dosyć szybko na jakości – wskutek braku dbałości o wykonanie i nieprzestrzegania kolejnych wymogów technologicznych. Wiele egzemplarzy miało
niedopracowany silnik, zużywający podwyższone ilości paliwa i oleju, trapiony dodatkowo usterkami jego osprzętu i elektryki. Jednak mimo niedokładnego wykonania nadwozia i podatności na korozję,
właściciele Samar nie mieli dużych problemów z jego perforacją, dzięki grubym blachom, z jakich go wykonano. Przyczyniało się to, choć w niewielkim stopniu, do poprawy bezpieczeństwa
eksploatacji, szczególnie w wersji 3-drzwiowej.
Model 2108 był produkowany pod marką WAZ/Lada w latach 1984–2003,
2109 w latach 1987–2004, a sedan 21099 w latach 1990–2004.