Model: Polski FIAT 131p 1600 Special
Lata produkcji: 1975-1981
Silnik: R4; 1585 ccm; 75 KM
Seria: Kultowe Auta PRL-u nr 80. / DeAgostini
Wykonanie modelu pozostawia wiele do życzenia.
Kolor mi osobiście się nie podoba, ale to kwestia gustu.
Detale są słabo wykonane a czarne listwy krzywe. Kierunkowskazy na przednim zderzaku są o wiele za duże. Najgorzej jednak wyglądają światła tylne. Jest to jeden kawałek czerwonego plastiku a
powinien tam się znaleźć czarny pasek z napisem. Żeby nie kopać leżącego, mogę dodać że wykonanie klamek i felg jest przyzwoite.
Ragazzo da Napoli zajechał Mirafiori...
tak nucili starsi razem z Jackiem Zwoźniakiem, młodsi pewnie pamiętają jak Franek Kimono (Piotr Fronczewski) chwali się: "Szatniarz pilnuje mi Mirafiori".
FIAT 131 Mirafiori to legenda PRL-u która żyje do dziś.
A zwłaszcza teraz, gdy wszystko co ma PRL-owski rodowód staje się po prostu modne, auto jest poszukiwanym klasykiem.
Fiat 131 we Włoszech to po prostu kolejny udany model auta rodzimej produkcji,następca modelu
124. Ale w Polsce Mirafiori miało status auta luksusowego, dostępnego dla nielicznych. Z drugiej strony bardziej dostępnego niż inne auta zachodnie gdyż w latach 1975-81 na Żeraniu
montowano wersje Special. I właśnie dlatego było używane głównie przez przedstawicieli władzy, milicję obywatelską i SB oraz przez rodzimych "badylarzy" którzy mogli kupić to auto za dolary w
ramach tzw. eksportu wewnętrznego. Przez siedem lat zmontowano w FSO 3102 sztuki tego modelu.
Prezentowany model to druga seria Fiata 131 produkowana w latach 1977 - 1981. Świadczą o tym duże,
kwadratowe światła przednie. We wnętrzu widać szerokie zagłówki foteli, co jest wyznacznikiem bogatych wersji Mirafiori oraz Supermirafiori.