Model: Lancia Stratos HF
Lata produkcji: 1972-1974 (492 sztuki)
Silnik: V6; 2418 ccm; 190KM


Seria: Legendarne Samochody nr 2. / Amercom
Model otrzymał polskie tablice rejestracyjne (zabytek)


     Włoski projektant nadwozi Bertone musiał wziąć kredyt, żeby zrealizować i pokazać w roku 1970 na salonie samochodowym w Turynie koncepcyjny model swojego Stratosa. Autorem prototypu był wówczas 32-letni Marcello Gandini, znany z późniejszych projektów dla BMW (seria 5 – E12) i Lamborghini (Countach, Miura i Diablo). W roku następnym ukazał się model Stratos HF, w którym zastosowano silnik Ferrari V6. Zauważyła ten samochód firma Lancia i gdy w roku 1973 zaistniała potrzeba zbudowania 500 jego egzemplarzy dla uzyskania homologacji rajdowej, wynajęto firmę Bertone do wykonania tego zadania. W tym samym roku samochód Stratos odniósł pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Firestone w Hiszpanii, ale prawdziwe sukcesy przyszły w roku następnym, już po zakończeniu produkcji dla celów homologacji, gdy model Stratos odniósł trzy kolejne zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Samochód zawdzięczał te sukcesy swojej budowie. Miał stalową centralną konstrukcję klatkową z tylną ramą, na której był osadzony silnik i zawieszenie na kolumnach. Z przodu zastosowano wahacze.

 

Na początku lat 70. XX wieku rajdowe sukcesy Lancii Fulvii należały już do przeszłości. Firma pilnie potrzebowała nowego modelu, który mógłby podjąć walkę z nowoczesnymi wyczynowymi samochodami konkurencji. Konstrukcja powstała na bazie koncepcyjnego pojazdu zaprezentowanego przez firmę Bertone na wystawie w targach 1970 Torino Motor Show. W tym samym roku, po przejęciu Lancii przez Fiata, który miał także udziały w firmie Ferrari, możliwe stało się zastosowanie do napędu sportowego samochodu jednego z doskonałych silników tej legendarnej marki.

O modelu rajdowym przeczytasz tu (link)