Model: Ford Capri I
Lata produkcji: 1969 - 1974
Model: Ford Capri Mk I 3000E (1972 r.)
Wydanie: delPrado
Po sukcesie Forda Mustanga w Stanach Zjednoczonych zarząd marki miał nadzieję na podbicie również rynku europejskiego autem w podobnym stylu. Powątpiewano jednak w szanse zaistnienia Mustanga na Starym Kontynencie, postanowiono więc stworzyć podobny do niego model o bardziej europejskim charakterze. Tak powstał Ford Capri. Pierwsze jego egzemplarze ujrzały światło dzienne w 1969 roku i wzbudziły zachwyt rzeszy odbiorców. Model ten produkowano w Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech (wówczas RFN) i Australii. Nietuzinkowy styl nadwozia i bogata gama silników podbiły serca wielu kierowców.
Jednym z czynników, które pozwoliły Capri osiągnąć sukces, była polityka prowadzona przez Forda: położono nacisk na możliwość dogodnego i precyzyjnego skonfigurowania modelu przez nabywcę.
Potencjalny przyszły właściciel miał do wyboru kilkaset opcji wyposażenia auta, a w gamie dostępnych silników figurowało aż 13 jednostek. Zaliczały się do nich między innymi widlaste czwórki o
pojemnościach od 1,3 do 2,0 l (ta druga dostępna jedynie w Wielkiej Brytanii), czterocylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 1,3, 1,6 oraz 2,0 l oraz widlasta szóstka o pojemnościach od 2,0 do
3,4 l. W palecie silników nie występował jednak ani jeden motor wysokoprężny. Samochód dostępny był tylko w opcji z 4-biegową manualną skrzynią biegów. Pod koniec 1969 roku na rynku pojawiły się
usportowione wersje Capri: 2300 GT produkowane w Niemczech oraz 3000 GT z dwukomorowym gaźnikiem w Wielkiej Brytanii, wyposażone w silnik Essex V6. W dalszym ciągu rozszerzano gamę wersji modelu.
W marcu 1970 roku z brytyjskich linii produkcyjnych zjechały pierwsze egzemplarze wariantu 3000E napędzane trzylitrowym silnikiem, z bardziej luksusowym wnętrzem.
Ford Capri zrobił furorę na rynku europejskim i w RPA, gdzie pojawił się nawet jego lokalny odpowiednik, model Perana. Do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych trafił w kwietniu 1970 roku i mimo
niepewnych początków również tam okazał się hitem. Nie powiodło się natomiast na rynkach australijskim i nowozelandzkim. Wielką zaletą tego samochodu jest jego niepowtarzalny charakter. Nabywca
ma też dużą możliwość wyboru w zakresie silnika czy wyposażenia. Wnętrze Capri jest przestronne, choć widać, że projektowane lata temu. Z pewnością to dobry samochód dla tych, którzy lubią się
wyróżniać na ulicy. Produkcję modelu zakończono w 1974 roku.
Źródło: WP Autokult (link)